további
Notice: Undefined variable: parentName in /web/goldcomm/goldcomm.hu/templates/blog.php on line 188

TikTok-marketing vállalkozásoknak a PR-ügynökség szemével: mindenkit vár az aranybánya?TikTok-marketing vállalkozásoknak a PR-ügynökség szemével: mindenkit vár az aranybánya?

TikTok-marketing vállalkozásoknak a PR-ügynökség szemével: mindenkit vár az aranybánya?

2023. április 14
135
TikTok-marketing vállalkozásoknak a PR-ügynökség szemével: mindenkit vár az aranybánya?

TikTok-marketing vállalkozásoknak a PR-ügynökség szemével: mindenkit vár az aranybánya?

 

 

Mielőtt a Chat GPT leuralta volna a nyilvánosságot, a TikTok miatt lelkesedett a világ, ami nem csoda, hiszen Kína nagy találmánya szinte fillérekért kínál tömegelérést a felhasználóknak. Az egyéni vállalkozóktól kezdve a KKV-kon át a legnagyobb multikig szinte az egész gazdaság fellelkesült a felületben rejlő lehetőségek láttán, hiszen minden szereplő olcsón és lehetőleg szinte azonnal szeretne nagy elérésre és sok-sok lájkra, mély elköteleződésre szert tenni. Nem kérdés tehát, hogy miért lett a TikTok a 21. század jelenének aranybányája. Mivel PR-ügynökségként minden nap ezen a terepen mozgunk, folyamatosan látjuk nemcsak a sikereket, de a kudarcokat is: a TikTok nem egyformán „ketyeg” az egyes piaci szereplőknek. De vajon mit akar a cégektől a TikTok, és ami ennél is fontosabb, mit kívánnak látni a TikTok-felhasználók korunk csodafelületén a cégektől, ha egyáltalán akarnak bármit is?

 

A TikTok nagy titka

A TikTok méltán lett a fiatalok kedvenc időtöltése, és gyakorló PR-esként könnyű megmondani azt is, hogy mely tulajdonságaival tette szinte azonnal idézőjelbe a „jó öreg” Facebookot. Ezek közül is kiemelkedik a gyorsaság, a felület ugyanis villámgyorsan és folyamatosan tudja kiszolgálni felhasználói dopaminfüggőségét, aminek szemmel látható tünete a végtelen képernyő fölött görnyedés és pörgetésben elkopott ujjbegyek. Nézőként azért függhetünk rá könnyedén, mert 5-10 másodpercenként kapunk valami újat, valami szédítően izgalmas képi ingert a képernyőnkre, tartalomgyártóként pedig soha nem látott gyorsasággal zsákolhatunk be szédületes mennyiségű elismerést azáltal, hogy az algoritmus minden más felületnél nagyobb hajnaldósággal küldi el a feltöltéseket organikusan a felhasználók elé. (Ezzel is tudja garantálni a rendszer, hogy mindig legyen valami újat és érdekeset nézni rajta.) Tehát, a TikTok titka a szupergyors jutalomszerzés lehetősége és élménye.

 

Céges TikTok, mint aranybánya

Lassan közhelyszámba megy a marketing és PR területén, hogy korunk legnagyobb kincse, legértékesebb áruja a figyelem, ez pedig nemcsak véges, de kifejezetten fogyóban van. Ráadásul a TikTok, bár algoritmusaival biztosítani tudja számunkra a szélesebb elérést, tartalmunk immáron egy végtelen gyorsasággal bővülő tartalom-boomban kell, hogy érvényesüljön. A piaci szereplők joggal szegezik a tartalom- és PR-ügynökségeknek a kérdést: ha a TikTok az aranybánya, a felhasználók figyelme az arany, akkor a cégek hogyan is tudnak ezen a felületen hatékonyan bányászni? Úgy, hogy tartják a tempót, és tömeggyártanak a releváns tartalomból. Ezt úgy is összefoglalhatnánk, hogy ha egy cég sikeres akar lenni TikTokon, akkor a következő receptet kell követniük:

-          Ismerniük kell a TikTok sajátos tartalom- és formanyelvét, azaz a zene és a különböző vizuális technikák következetes alkalmazását, amihez rengeteg időre, kísérletezésre, tanulásra és kreativitásra van szükségük, és nem mellesleg a folyamatos tartalomgyártás munkafolyamatára kell berendezkedniük

-          Tudniuk kell, hogy a TikTok jótékony algoritmusa akkor hoz tartósan nagy elérést, ha rendszeresen készül a céges csatornára magas érdeklődésre érdemes tartalom

-          A TikTokon nem lehet kivásárolni a userek figyelmét, hiszen zömében csak azok a fizetett reklámok tudnak itt érvényesülni, amik szervesen beilleszkednek ebbe a végtelenül pörgős videófolyamba

-          Nem elhanyagolható az sem, hogy a TikTok felhasználói egyáltalán nem lelkesednek a hagyományos, reklámszagú tartalmakért, az elutasítás gesztusait (pl. azonnali elkapcsolás) a rendszer érzékeli és azonnal bünteti is a tartalom feltöltőjét (alacsonyabb eléréssel például)

A TikTok titkokat napestig sorolhatnánk még, de mi most itt megállunk azzal a tanulsággal, hogy a TikTok bizony valóban aranybánya a cégek, vállalkozások számára, de csak akkor, ha kellő erőforrást, figyelmet és kreativitást tudnak allokálni a feladatra. Ergo, senki se számítson óriási sikerre havi egy-két videó feltöltésével egy olyan platformon, ami a pillanat erejével és a tartalom tömeggyártásával ejti ámulatba userek százmillióit.

Mikor vágjon bele egy cég a saját TikTok csatorna indításába?

Fontos leszögeznünk, hogy a TikTok nem úgy közösségi média, mint a Facebook és az Instagram, de még a YouTube-tól is egészen különbözik, már csak abban is, hogy a közösség helyett a gyártói ént helyezi a legfontosabb helyiértékre.

PR- és marketingszempontból a TikTok a legtöbb KKV számára egyáltalán nem egy kötelező felület, arra pedig végképp nem ösztönzünk senkit, hogy az olcsón szerzett pillanatnyi figyelemért a saját munkatársakkal készítessen virálisnak szánt próbálkozásokat. Arról nem is beszélve, hogy egy-egy erőltetett „boomerkedéssel” akár komoly csorbát is ejthetünk vállalkozásunk tekintélyén. Ha semmiképp nem akarunk kimaradni a TikTok-boomból, akkor még mindig érdemesebb egy influenszer segítségével elindulnunk vagy egy marketingügynökséggel együttműködve profi rövidfilmesekkel, stratégia mentén megalkotni egy, a platformra optimalizált tartalomtárat (és nem egy-két videót), mintsem, hogy beletörjön a bicskánk a nagy reményekbe.

Általánosságban azt javasoljuk, hogy egy vállalkozás akkor indítson saját TikTok csatornát, ha:

-          marketingterve rendben van, vevőszerző csatornái működnek, stabil folyamatok működtetik a céget

-          biztosan tudja, hogy vásárlói, felhasználói a TikTok felhasználói

-          termékeit, szolgáltatásait el tudja mesélni a TikTok szigorú formanyelvén

-          folyamatosan, huzamosabb perióduson keresztül tud megfelelő mennyiségű és minőségű videót készíteni

-          rendelkezik elég eredetiséggel, ért a közönség nyelvén, tudja mit díjaznak és mit nem egy videóban

-          alkotói örömnek fogja fel és nem izzadtságot követelő kényszertevékenységnek

Adja magát azonban a kérdés, hogy vajon mi következik (várhatóan egészen hamarosan) a TikTok után? Vajon „hányat kell még aludnunk” ahhoz, hogy a legkülönbözőbb mozgókép és hangalkotó mesterséges intelligencia-rendszerek kiforgassák a kezünkből a kamerát? És mindez vajon milyen lehetőségeket kínál a KKV-knak?