további hirdetési kampányok

Facebook, közösségi médiaFacebook, közösségi média

A Facebook, mint hirdetési felület

Mindenki használja a Facebook-ot. Ez persze nem teljesen igaz, de majdnem, ezért nehéz, és bizonyos célcsoportok esetén nem is érdemes megkerülni ezt a csatornát, ha hirdetési kampányt szervezünk. A felhasználók demográfiai szempontból csemegét jelentenek a hirdetők számára, ugyanis a fiatal, vásárlóképes korosztály nagyon nagy arányban van jelen. A Facebook hirdetési rendszere – akárcsak a Google AdWords – nagyon összetett, pontosan paraméterezhető, ezáltal hozzáértést kíván.

Több kezdő hirdető sok pénzt szórt el anélkül, hogy komolyabb eredményt ért volna el a Facebook-os hirdetési kampánnyal. Ez abból adódik, hogy aki a saját vállalkozását, weboldalát próbálja hirdetni, az nem feltétlenül tud hosszú órákat, napokat fordítani a hirdetési adminisztráció bugyrainak feltérképezésére. A megoldás, ha hozzáértőkre bízzuk a hirdetések kezelését és ezért áldozunk valami menedzsment-díjat. Még így is sokkal jobb a megtérülés, mint ha vakon tapogatóznánk, és költekezés közben próbálgatnánk, mitől lesz hatékony a reklámunk.

A Facebook nagy előnye, hogy a felhasználók rengeteg adatot közölnek magukról, kezdve azzal, hogy a regisztráció során a lakcím, név, születési dátum kötelező. Így az már biztos, hogy hol található a megcélzott személy, és hány éves. Ha valaki csak az alapadatokat közli magáról, akkor is elég precízen behatárolható, milyen hirdetéssel érdemes próbálkozni. Nem beszélve arról, hogy a Facebook nyilvántartja, ki milyen tartalmat lájkol, oszt meg, vagy éppen kattint át egy-egy hirdetésre, így nagyon finoman behatárolja a felhasználók érdeklődési körét.

facebook mint hirdetési felület

A Facebook az általa gyűjtött információkat arra használja, hogy a felületén elhelyezett hirdetések minél inkább célba találjanak.  A Facebook előnye a többi hasonló hirdetési rendszerrel szemben ez a precizitás, hiszen például a Google rendszere nem ismeri ennyire a felhasználók adatait (illetve ismeri, de ilyen mélységig nem él vissza velük a hirdetések paraméterezésénél). A hirdetések utánkövetése, az analitika is szélesebb körű, mint más szolgáltatásoknál, itt nagyon pontosan láthatjuk, milyen kört ért el a kampányunk, és a megcélzott felhasználók hogyan viselkedtek, amikor találkoztak a hirdetésekkel. Ezek az információk segítenek abban, hogy a kampány további részét – vagy a következő hirdetést – még jobban optimalizáljuk. A Facebook hirdetéseit kreditrendszerben fizethetjük ki, ehhez dombornyomott bankkártya, vagy PayPal szolgáltatás szükséges.

A Facebook hirdetései mindenkor a felhasználó profiljához, érdeklődéséhez, lakhelyéhez igazodnak és nem a kereséshez, mint az AdWords keresési hálózatában. A hirdetések a jobb oldali sávban láthatóak, vagy megjelenhetnek a hírfolyamban is. Létezik az úgynevezett „ajánlott bejegyzés” kategóriája, amelyet az alapján látunk, hogy valamelyik ismerősünk megnézte a promotált oldalt. Természetesen ezeket nem az illető ajánlja figyelmünkbe, hanem a Facebook.

A Facebook hirdetéseknél nem a megjelenítésért, hanem az átkattintásért kell fizetni, vagyis úgynevezett PPC (Pay Per Click) rendszer működik. Ez előnyös a hirdető számára, hiszen csak azokért a látogatókért fizet, akik legalább eljutnak a céloldalra, látják, miről szól a reklámja. Azért azt figyelembe kell venni, hogy aki odakattint, az nem biztos, hogy akar árut, vagy szolgáltatást vásárolni. Lehet, hogy a folyton ugráló, gördülő menüben csak mellékattintott, és már el is hagyja a céloldalt, vagy csak megnézte, mi az, amiről szól a hirdetés.

Mert bizony, a Facebook nem vásárlói oldal, ami egyszerre erénye és hátránya. Erény, mert így a látogatók kevésbé zárkóznak el a kapott információktól, hátránya, hogy jelentős részüknek nincs vásárlási szándéka. A közönség azért jár oda, hogy szórakozzon, megnézze a hírfolyamot, információt kapjon az ismerőseiről. Ezzel együtt nyilván sokan megtekintenek egy jó ajánlatot, amit ráadásul testhezállónak találnak, de alapvetően nem elkötelezettek a vásárlás iránt.

Arra kell figyelnünk, hogy a Facebook hirdetések megszerkesztésekor a célközönség nyelvezetét, stílusát vegyük figyelembe. A felhasználó gyorsan pörgeti az oldalt, azonnal meg kell ragadnunk a figyelmét. A Facebook nyelvezete speciális, olykor eltér a megszokott kommunikációtól, nem árt, ha ehhez is alkalmazkodunk a hirdetés megírásakor.

A következő paraméterek alapján szűrhetjük, kinek jelenjen meg a kampányunk:

facebook kampányok szűrése

  • Ország és város
  • Életkor (tól-ig)
  • Nem
  • Érdeklődési kör
  • Célzott ismerősök
  • Születésnaposok
  • Családi állapot
  • Iskolai végzettség


Vigyázzon!
A Facebook hirdetéssel kizárólag egyéni felhasználókat célzunk meg. A közösségi oldal alkalmatlan a B2B kommunikációra, illetve az üzleti szektornak szóló hirdetések elhelyezésére. Komoly üzletek nem a Facebookon köttetnek, sőt az is valószínűtlen, hogy ott ismernék meg egymás cégét a leendő üzletfelek. Ha tehát valaki lakossági ügyfelekre, megrendelőkre „vadászik”, akkor alkalmas és hasznos lehet a Facebook hirdetés, de ha például egy hídépítő vállalkozás keres reménybeli megrendelőket, akkor más eszközöket ajánlunk.