további marketing és értékesítés
Két, látszólag ellentmondó állítás és mindkettő lehet igaz:
Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy minden, nyereségesen működő vállalkozásnak van marketingstratégiája, legfeljebb a vezető, aki végrehajtja, ezt nem írta le, nem köti a munkatársak orrára, esetleg saját magában sem tudatosította, de ettől még létezik. A marketingstratégia ugyanis nem más, mint egy elképzelés, egy nagyon is gyakorlati terv arra, hogy milyen lépések vezetnek majd céljaink megvalósításához. Az információ, ami alapján eldöntjük, hogy egy adott helyzetben melyik irány szolgálja leginkább a cég érdekeit. Mivel ez így elég homályos lehet, vagy kezdő vállalkozók, esetleg szakirányú képzettséggel nem rendelkezők számára nem elég egyértelmű, több útmutató, közkeletű néven modell készült már arra, hogyan is kell egy ilyen tervet elkészíteni, mi mindent kell végiggondolni hozzá.
Ezeket a modelleket jobbára a bennük foglalt angol kifejezések kezdőbetűiről nevezték el, és az ezeket megfogalmazó szakemberek mindent elkövettek, hogy a fázisokat azonos kezdőbetűs szavakkal írják le, talán a könnyebb megjegyezhetőség miatt. Lejjebb bemutatunk majd néhány ismertebb modellt. Azért csak lejjebb, mert bár segíthetnek átfogóan végiggondolni cégünk működését, előbb szeretnénk leszögezni a lényeget:
A sikeres céget a sikertelentől többek között az különbözteti meg, hogy mennyire tudatosan áll hozzá saját működéséhez. Ezt a működést fedi, írja le a marketingstratégia, amit a legkisebb cégek vezetői jellemzően nem vetnek papírra, gyakran pedig nem is rendelkeznek vele. Nyilván egyszerű azt mondani egy megbeszélésen, hogy „itt van a fejemben minden”, de néhány lényeges kérdés után úgyis kiderül, hogy valóban minden benne van-e az adott fejben; minden fontos kérdésre létezik-e alaposan átgondolt válasz.
Ráadásul, mi történik, ha az adott „fej” egy ideig nem áll rendelkezésre, mert elutazik, megbetegszik, vagy csak annyira elfoglalt, hogy nem ér rá folyamatosan, lépésről lépésre instruálni a beosztottait? Többek között ez az egyik oka, amiért érdemes viszonylag részletes marketingstratégiát készíteni, miközben az előre definiált keretek akár csak laza alkalmazása nagy segítséget jelent gondolataink rendezésében, és nem hagyja, hogy bármit is kifelejtsünk.
Ha szükség van rá, segítünk átgondolni mindezt, és ha közösen kitaláltuk, segítünk megvalósítani is, modellekkel vagy nélkülük. Akkor is segítünk, ha valaki már átgondolta marketingstratégiáját, esetleg le is írta, de a végrehajtás során valamilyen nehézsége támadt.
Inkább csak érdekességképpen néhány korábbi, használható modell, a legismertebbek közül:
4P
Mivel mindig kell mondani valami újat, de a fenti modell önmagában is nagyon átfogó, a részletek felé mozdulva egészítették ki, a fentiekhez hozzátéve még 3P betűt, így lett 7P:
4C, ami ugyanazokat a döntéseket, meghatározásokat feltételezi, a különbség az, hogy míg a 4P termékekre, addig a 4C elsősorban szolgáltatásokra lett modellezve.
Megkülönböztetünk még stratégiákat sok egyéb szempontból is. Ilyen például az igénykeltés iránya – push&pull, fontos, hogy a stratégia az erőre vagy a gyorsaságra/rugalmasságra alapoz, stb. De minden vállalkozás stratégiája testreszabott, és nem feltétlenül kell definíciók közé szorítani ahhoz, hogy működjön.