további uniós pályázatok

Sikerdíjas pályázatírásSikerdíjas pályázatírás

Ha ma pályázatokról beszélünk, elsősorban, bár nem kizárólag az Európai Unió által nyújtott támogatások lehívására létrehozott rendszerről van szó. Bár más országokban nagy hagyománya van a beszállítók és más partnerek pályázati kiválasztásának, ez nálunk – kivéve az uniós alapokat, mert ott kötelező, és a multikat, ahol van hagyománya – nem igazán terjedt el.

Sikerdíjas pályázatírás

Az Unió igyekszik mindent megtenni, hogy az általa biztosított pénzek valóban az erre jogosult országok felzárkózását, gazdasági fejlődését szolgálják. Erre jellemzően adminisztratív eszközei vannak, ami az uniós pályázatok elkészítését, beadását gyakran nagyon bonyolulttá teszi. Rengeteg előírásnak kell megfelelni egyetlen pályázati anyagon belül is, amelyek egy része még csak nem is a pályázat konkrét kiírásából, hanem az ezekre vonatkozó alapelvekből következik. Az elkészített, összeállított pályázati anyag ezzel együtt még nem garancia arra, hogy a kért támogatást meg is kapja a cég.

Épp a fentiek miatt a pályázatírás egy külön szakma lett, leginkább jogászok, közgazdászok vágnak bele ebbe az üzletágba. Ugyanebből következik az is, hogy egy vállalkozásnak (jellemzően persze a cég egy erre kijelölt dolgozójának) alig van esélye érvényes pályázatot összeállítani szakértő segítség nélkül, illetve aránytalanul sok időt, energiát igényel, amit az illető mással tölthetne el.

Erre szakosodtak tehát a pályázatíró cégek. Jellemzően néhány szakértőt tömörítő vállalkozások, amelyek soha nem adnak garanciát arra, hogy az általuk elkészített pályázat valóban támogatást nyer. Épp ezért, akik biztosak magukban, illetve etikusan járnak el, kizárólag sikerdíjért dolgoznak.

Ebben a konstrukcióban a pályázat elkészítésére, összeállítására fordított gyakran több heti munkát csak akkor kell kifizetni, ha a pályázat végül támogatást nyer. Az ügyfél semmit nem kockáztat, a rizikó a pályázatíró cégé, illetve azoké, akik ebben a munkában részt vettek, beleértve nem egyszer minket, a pr/marketingügynökséget is. Hogy ez miért éri meg nekünk? Ennek három fontos oka van.

  1. A pályázatíró cégek, amelyekkel az évek során szoros munkakapcsolatot alakítottunk ki, nagyon nagy támogatási rátával dolgoznak. Beadott pályázataik 80-90 százalékát támogatásra érdemesnek ítélik meg a közreműködő szervek.
  2. Siker esetén gyakran hónapokig, de akár évekig tartó együttműködés kezdődik a pályázó vállalat és a Gold Communications között, amellyel mindkét fél csak nyer, miközben az elvégzett munka ellenértékének egy (változó mértékű) része uniós forrásból finanszírozható.
  3. Nagyon gyakori, hogy miközben együtt dolgozunk a pályázatban foglaltak megvalósításán (rendezvényeken, marketingfeladatokon, stb.), kiderül, hogy a cégnek más területen, a pályázat keretein kívül is szüksége van a szolgáltatásainkra.

Mindemellett fontos hangsúlyoznunk, hogy nem vagyunk pályázatírók. Sokféle szerepet vállaltunk már uniós pályázatokban, de a megírását nem mi, hanem partnereink végzik, akiknek munkájáért, tisztességéért ugyanúgy felelősséget vállalunk, mintha saját magunkról lenne szó.