további kommunikáció, pr

SzövegírásSzövegírás

Újabb tág fogalom és kivételesen nem is szeretnénk leszűkíteni. Egy szövegnek, legyen szó bármilyen szövegről, nagyon sok szempontnak kell maradéktalanul megfelelnie ahhoz, hogy megvalósítsa céljainkat:

  • Használja szabályosan, szabatosan (ami nem szavatos és nagyon nem szabados) a nyelvet, amin íródott. Nem csak a helyesírás szabályait kell maradéktalanul érvényesíteni, de a megfogalmazás, szóhasználat sem hagyhat kívánnivalót.
  • Nyelvhasználatában igazodjon a célközönségéhez is, ha csak nem akarunk attól tudatosan eltérni, ezzel fokozva a hatást.
  • Jó, ha a szöveg szemléletes és tömör, de nem szűkszavú!
  • A szöveg struktúráját a célokhoz kell igazítani. Legyen az szórakoztatás, meggyőzés, tájékoztatás vagy bármi egyéb, mindegyiknek van nyelvi eszköztára, amelyet professzionálisan kell használni a sikerhez.

Szöveget készíteni elvben bárki tud, aki megtanult írni-olvasni, ám a gyakorlat más. A hazai lakosság negyede-ötöde funkcionális analfabéta, vagyis bár felismeri és le tudja írni a betűket, egy komplex szöveget képtelen értelmezni, ahogy összefüggő mondatokban sem képes megfogalmazni mondandóját.

Ügyfeleink természetesen nem közülük kerülnek ki (az ő célcsoportjuk néha igen). Ugyanakkor tapasztalataink szerint akár sokdiplomás, kiemelkedően intelligens emberek sem mindig képesek olvasható szövegeket készíteni. Nagyon gyakori hiba a szóismétlés, a többszörösen összetett mondatok és passzív szerkezetek, terpeszkedő kifejezések (való, történő, kerül, nyer, eszközöl, folytat, képez, tesz, gyakorol, foganatosít) használata. Sokszor nem képesek kilépni saját szakmájuk zsargonjából, vagy éppen az elkészített bekezdéseik gondolati ív nélkül csaponganak.

Ha a fentiekhez hozzátesszük, hogy az elkészült szöveg nem elég, ha érthető és könnyen olvasható, de meg kell felelnie a befogadó közeg szabályainak is, a többség végleg elvérzett.

szövegírás

Vannak írott és íratlan szabályai például az újságírói műfajoknak (hír, cikk, interjú, stb.), a nyilvános beszédnek (ezzel foglalkozik a retorika), a használati útmutatóknak, de még a Facebook bejegyzéseinek is. Ezek a szabályok tudatosan és mértékkel áthághatók, ha azzal célunk van, de ha nem ismerjük őket, akkor szövegünk nem éri el célját, nehezen olvasható, érthetetlen.

Néhány példa az általunk készített szövegekre:

  • DM és e-DM levelek
  • Hírlevelek
  • Posztok a közösségi oldalakra
  • Honlapszövegek
  • Blogposztok
  • Meghívók
  • Beszédek rendezvényekre, nagyobb értekezletekre
  • Prospektusok
  • Cégbemutatók, termékkatalógusok
  • Filmnarrációk
  • Újságcikkek
  • Interjúk
  • Sajtóközlemények
  • Hírek

A Gold Communications fennállása óta találkoztunk már olyan cégvezetővel vagy munkatárssal, aki jól tudott írni, bár ritkán ért erre rá. Viszonylag rendszeresen futunk bele ugyanakkor olyan megbízókba, akik íráskészségük hiányát szorgalommal kompenzálják, vagy ha nem is írnak, legalább szánnak időt a stíluspedagógiai munkára. Ők azok, akik nem ismerik el vagy fel, hogy az írás részben szakma, részben készség, így együttműködésünk során a rendszerint gyengébb eredmények is lassabban jönnek létre.