Az év eleje mindig jó apropót biztosít arra, hogy kitűzzük vállalkozásunk új céljait, és megtervezzük az azokhoz vezető legjobb utakat. Éppen ezért ez az időszak kiváló a jövőbeli marketingtevékenységgel kapcsolatos dokumentumok elkészítésére is. Hogy mindez miért alapvető a cégeknek, illetve milyen lépései vannak, arról a Gold Communications PR-tanácsadóját, Farczádi Balázst kérdeztük.
– Ha egy cég úgy dönt, hogy szeretne egy „forgatókönyvet” a kommunikációja, a marketingje tudatosabbá, sikeresebbé tételére, elsőre talán nehéz eldönteni, pontosan milyen „műfajú” dokumentum kell neki.
– Való igaz, hiszen ha csak a saját PR-ügynökségünk gyakorlatából indulok ki, vállalati marketingstratégia, kommunikációs terv, marketingkommunikációs terv és marketingterv készítésével vagy épp a marketingeszközök és csatornák meghatározásával egyaránt rendszeresen megbíznak minket. Természetesen mindig az adott ügyfél és helyzet szabja meg, hogy pontosan mire van szükség, de a lényeg többnyire ugyanaz. Készüljön egy olyan átfogó tanulmány, ami segít rendszerben látni a marketing világának összetett kérdéseit, egyúttal iránytűt ad azok megválaszolásához. Egy jó marketingterv például átláthatóvá teszi egy termékkel, egy adott kampánnyal vagy akár a vállalkozás egészével kapcsolatos célokat, és összegyűjti azokat a lépéseket, amelyek azok elérését eredményezhetik.
– Milyen részei lehetnek egy ilyen dokumentumnak?
– A teljesség igénye nélkül feltérképezzük benne a vállalat meglévő kommunikációs- és marketingtevékenységét, valamint az adott piacot, beleértve a konkurenseket, és az ő ilyen irányú tevékenységüket. Meghatározzuk a potenciális célcsoportokat, a rájuk szabott üzeneteket, valamint a csatornákat, ahol azokat a leghatékonyabban el lehet juttatni. Egy marketingterv ezenkívül kiterjed a költségek becslésére és az ütemezésre is. A fentieken túl pedig rendre kiemeljük, hogy melyek azok a tevékenységek, melyek végrehajtását az ügyfél bátran a PR-ügynökségünkre bízhatja, az online marketingtől a szövegíráson át a médiafelületek vásárlásáig.
– Létezik valamiféle „határ”, ami fölött lényegében „kötelező” egy vállalatnak marketingtervet készíttetnie?
– Nem húznék konkrét határt, mert szerintem mindenki profitálhat belőle, akinek fontos, hogy jól kommunikáljon, látszódjon a piacon és hogy legyenek olyan lefektetett céljai, amikhez tartani tudja magát. Viszont különösen fontos ez a lépés azoknak a cégeknek, akik ki akarnak lépni a fénybe, de nem tudják, pontosan hogyan induljanak el. De egy régóta jól működő vállalkozásnak is hasznos lehet egy marketingterv elkészítése, például egy új üzletág vagy termék bevezetésekor.
– Milyen időtartamra készülnek általában a különböző marketing- és kommunikációs tervek?
– Ez megint csak az adott vállalat és a megfogalmazott célok függvénye. Keresett már meg minket hazai gyártócég azzal, hogy 5 év múlva szeretne annyira ismert lenni itthon, mint a saját területe piacvezető cége, de olyan szervező is, aki egy 2 hónappal később esedékes előadást akart teltházassá tenni – és mindkettőnek tudtunk hathatós segítséget adni. A leggyakoribb azonban az 1 évre szóló tervezés.
– Gyakran a különböző pályázati támogatások (pl. GINOP és GINOP Plusz) elnyerésének is feltétele bizonyos marketingstratégiai tanulmányok elkészíttetése. Mennyire jellemző, hogy az ügyfelek ilyenkor csak amolyan „kötelező rosszként” tekintenek pl. egy marketingtervre?
– Előfordul, hogy így indul a projekt, azonban nem egyszer kaptuk már azt a visszajelzést, hogy rendkívül hasznos volt a dokumentum, például segített abban, hogy az adott pályázaton elnyert összegből megvalósított fejlesztést hogyan fordítsák konkrét profitra. De egy-egy elemzés nem ritkán az egész vállalattal kapcsolatban is ráébreszti az ügyfeleket olyan hiányosságokra, amit sokszor csak egy külső, „marketinges” szem lát meg. Nem véletlen, hogy számos ilyen egyszeri felkérésből lett hosszútávú együttműködés.
– Végezetül: mennyi időt és energiát igényel a cégvezetőtől vagy az adott terület felelősétől, hogy egy PR-ügynökség elkészítsen számukra egy marketingtervet?
– Alapvetően már 1 mindenre kiterjedő beszélgetés elegendő ahhoz, hogy elkezdjük a munkát. Ebben az illetékesnek a lehető legtöbb releváns információt meg kell osztania a vállalatról, a piacról, a célokról. Magyarul: minden olyat át kell adnia nekünk, amit ő tud a legjobban – hogy mi is eredményesen végezhessük azt, amiben mi a legjobbak vagyunk!