további hirdetési kampányok

Tv- és rádiószpotok gyártásaTv- és rádiószpotok gyártása

Sok megbízó gondolja úgy, hogy a hirdetés akkor ér valamit, ha benne van a tévében, vagy azt harsogja a rádió. Tény, hogy az országos sugárzású tévés, rádiós reklámok általában nagy elérést nyújtanak, de egyáltalán nem biztos, hogy valóban szükségünk van akkora tömegre, amelynek sugárzunk. Az említett elektronikus médiumok ugyanis szó szerint műsort szórnak, vagyis mindenkihez igyekeznek eljutni. Lehet, hogy ezen a sokaságon belül nem képvisel komoly arányt azoknak a száma, akikre potenciális vevőként, ügyfélként számítunk.

Ha például egy speciális szerszámgépekkel foglalkozó kereskedés szeretné bővíteni a megrendelői körét, annak teljesen fölösleges több millió embert elérő hirdetést készítenie, mert csekély lesz az érdeklődők aránya, tehát nagyon drágán érünk majd el egy potenciális veveőt. Ha viszont egy multi cég vezet be új terméket, amelynek ismertségét fokozni akarja, vagy új brandet épít, akkor szinte kötelező az országos tv és rádiókampány.

tv és rádióposztok

Nem véletlen, hogy a tévék olyan reklámokkal vannak tele, amelyek gyógyszert, egészségmegőrző termékeket, élelmiszert, autót, banki szolgáltatásokat hirdetnek. Ezek a területek mindenkit érinthetnek.
A tévés hirdetések a márkaépítésben nagyon jó szolgálatot tesznek, emlékezzünk csak a Müszi reklámjára, amely után a fél ország tanakodott, hogy mi is az a Müszi. Kisvártatva kiderült, hogy egy informatikai vállalkozás, amely egy csapásra országosan ismert lett.

A tévés reklámok esetében komolyan meg kell fontolni, visszatérül-e a befektetés, ugyanis az országos csatornákon milliókba kerül 1-1 reklámperc. Még tovább drágítja, ha a legnézettebb műsorok előtt, vagy közben vetítik a reklámot. Ez tehát a legköltségesebb módja a termék, szolgáltatás megismertetésének. Erre a szegmensre is igaz, hogy az ügynökségek kedvezőbb pozíciókat tudnak kiharcolni, mint az egyénileg jelentkező társaságok.

A jó tévéreklámnak figyelemfelkeltőnek kell lennie, ki kell emelkednie a zajból, jobban fel kell keltenie a figyelmet, mint a többi hirdetésnek. Szerencsés, ha szellemes, meglepő fordulatot tartalmaz. Arra is figyelni kell, hogy ne legyen undort vagy megbotránkozást keltő, mert azt ugyan megjegyzik – lásd körömgomba – de nem kelt bizalmat a termék iránt.

A tévés hirdetésekkel azért kell óvatosan bánni, mert az emberek szükséges rossznak tekintik a reklámokat. Ha tehetik, kimennek a szobából, átkapcsolnak – bár a legtöbb csatornán egyszerre van reklámszünet – vagy egyszerűen nem figyelnek a képernyőre. Csak akkor lehetünk biztosak abban, hogy meg is nézik a reklámot, ha olyan esemény közben van, amikor nem akarnak lemaradni a történésekről. Ilyen lehet egy sportverseny, vagy lottósorsolás. A digitális tévézés korszaka újabb csapás a reklámokra, mert megoldható, hogy a nézők felvegyék a set top box memóriájába a filmeket és a közötte lévő hirdetéseket átpörgessék.

A rádióreklám annyiban speciális műfaj, hogy nélkülözi a vizuális információkat. A rádióspotok gyártásakor figyelni kell arra, hogy a mondanivaló világos, egyértelmű legyen, ugyanis a legtöbben háttérszórakozásként – séta, főzés, autóvezetés közben – hallgatnak rádiót. A szöveg nem lehet túl hosszú, hogy ne felejtsék el az elejét, mire befejeződik. Nem várhatjuk el, hogy jegyzeteljnek közben, ezért célszerű olyan kulcsszavakat használni, amelyek megmaradnak a gondolataikban. A cég, termék vagy esemény nevének mindenképp el kell hangoznia, akár többször is.

Vigyázzunk arra, hogy ha webes hivatkozást, vagy email címet említünk, akkor legyen egyértelmű, hogyan kell leírni, lehetőség szerint betűzzük, mert könnyen félre lehet hallani. A rádióspot nem lehet túl összetett témájú, egy hirdetés, egy üzenet, ez az ökölszabály. Nem mondhatjuk el, milyen nagy múltú a cégünk, milyen felkészültek vagyunk és egyébként itt ez a termék, most akciós áron. Nem tudnak komplex üzenetet befogadni a hallgatók. Nem azért, mert buták, hanem mert nincsenek olyan helyzetben, hogy elmélyülten figyeljenek, és nem is motiválja őket erre semmi.

A rádióreklámok sugárzási költsége mellett a gyártásra szánt összeggel is foglalkoznunk kell. A spot lehet egyszereplős vagy párbeszédes, nyilván utóbbinál növekednek a díjak az egyszerű, egyhangos megoldáshoz képest. Ha ismert hangot szeretnénk, akkor nyugodtan kalkulálhatunk több százezer, kiemelt celebeknél akár milliós nagyságrendű gyártási összegekkel, amihez a effektek és a műszaki személyzet ára is hozzáadódik. Ugyanakkor hatásos rádióreklámot kellemes hanggal már néhány tízezer forintból is lehet készíteni.

A digitális forradalom hátrányos következményéről beszéltünk a tévés reklámoknál, de a változás pozitívan hat a rádiózásra. Manapság minden közlekedési eszközön láthatjuk, hogy az utasok jó része bedugott fülhallgatóval közlekedik, a mobileszközökön szól a zene, amely lehet előre felvett lista, de gyakran rádiót hallgatnak.

A költségek elemzésekor az országos lefedettségű tévék, rádiókról ejtettünk szót. Természetesen, ahogy szűkül a sugárzási körzet, a lefedettség, úgy mérséklődnek a tarifák. Ha például egy regionálisan elérhető szolgáltatást kínálunk, akkor érdemes a helyi médiumokat előnyben részesíteni a hirdetési mix összeállításakor.