további piackutatás

Fókuszcsoportos kutatásFókuszcsoportos kutatás

A fókuszcsoportos kutatás napjaink egyik legnépszerűbb módszere. Nemcsak hatékony, de sok tekintetben szórakoztató is a megrendelők számára, akik folyamatosan figyelemmel kísérik a szituációt és a beszélgetést.

Mi is ez?
Képzeljünk el egy kisméretű mozitermet, ahol a vászon helyén egy egyik irányból átlátszó, un. detektívtükör van, míg a tükör túloldalán egy szoba, egy kerek, vagy hosszúkás asztallal. Az asztalnál ülők nem látják és hallják a „moziteremben” ülőket, míg a túloldalon mindent látnak és hallanak abból, ami az asztalnál történik.

fókuszcsoportos kutatás

Az asztalnál ülők egy moderátor vezetésével megbeszélik a megrendelő által kért témát, a megrendelő pedig a tükör mögül figyeli ezt. Ez az alapszituáció. Mások viselkedését tudtukon kívül megfigyelni önmagában is izgalmas, és a módszer kiválóan alkalmas arra, hogy a piacot ismerő szereplők spontán megnyilatkozásait, attitűdjeit vizsgáljuk. Természetesen a fókuszcsoportos beszélgetés szereplőivel az elején mindenképpen közölni kell, hogy a cég képviselői ott ülnek a tükör túloldalán, de ezt a szereplők nagyjából a beszélgetés 5. percében elfelejtik és belefeledkeznek a szituációba. Ez teljesen általános tapasztalat és alapvető emberi, pszichológiai jellemző.

Nézzünk néhány példát, gazdasági jellegű kérdést, amelynek megválaszolására a fókuszcsoportos kutatás különösen alkalmas:

      Márkához kötődő attitűdök vizsgálatára
Az autók világát ismerők nagyjából be tudják azonosítani az iparágra jellemző fogyasztói sztereotípiákat. Tudják, milyen márkákat tartanak például megbízhatatlannak, fantáziátlannak, sportosnak, mi az, amit bűnözőkhöz társítanak, és milyen típusokra mondják, hogy „női autó”. Természetesen az autó csak autó, egy tárgy, de az ilyen beidegződések az új és használtpiaci eladásokat mégis alapvetően befolyásolják.
Az autók világa talán a legkézzelfoghatóbb példa, de ugyanez igaz más márkákra, fogyasztási cikkekre is ruhaféléktől a háztartási gépeken, mobiltelefonokon át akár olyan szolgáltatásokig, mint a fodrászat vagy a könyvelés.

      Piaci igények felmérésére
Néha nehéz eldönteni, hogy egy-egy terméknél, szolgáltatásnál mi a legfontosabb a leendő vagy már meglévő ügyfelek, fogyasztók számára. Egy felkészült cég tudja (tudnia kellene, de ha nem, örömmel megvizsgáljuk számukra) hogy saját szolgáltatásának mik az erényei és hátrányai a konkurensekkel szemben. Ugyanakkor azt már nehezebb megmondani, hogy miként tudnának elébe menni a vásárlói igényeknek, mi az, amit a vásárlók várnak a holnap megoldásaitól, milyen lenne számukra az ideális termék vagy szolgáltatás. Például egy vásárló egy boltban soha nem keresne olyan mosógépet, amit a mobiltelefonjáról is elindíthat, bárhol járjon is éppen. Ugyanakkor egy fókuszcsoportos beszélgetésen megfogalmazhat ilyen óhajokat. Ugyanígy felteheti a kérdést, hogy egy adott banki funkciót miért nem lehet online elérni, vagy hogy a kedvenc cipőmárkája miért nem gyárt egy adott modellt mondjuk lila színben. Természetesen egyetlen cég sem kezd drága fejlesztésekbe egyetlen igény alapján, de sok előremutató és a későbbiekben egész iparágakat átalakító fejlesztés ilyen beszélgetésekből nőtte ki magát.

      Nagy piaci mozgások okainak megértésére
Ha termékünk, szolgáltatásunk hirtelen és gyors piacvesztésen megy át, vagy egy konkurens márka robbanásszerűen megerősödik, de még ha mi magunk erősödünk meg hirtelen, akkor is érdemes megkérdezni egy megfelelően kiválogatott fókuszcsoportot ennek okairól. A piacok hirtelen, hektikus mozgása még akkor is veszélyeket rejt, ha pillanatnyilag a folyamat haszonélvezői vagyunk.

A fókuszcsoportos kutatás azonban teljesen alkalmatlan néhány területen:

  • Bizalmasabb témákat nem érdemes felvetni, mert az emberek egymás előtt nem szívesen beszélnek személyes dolgokról.
  • Olyan témák esetén, ahol erősek a társadalmi elvárások, vagy ott, ahol politikai állásfoglalásra kényszerülhetnek, mert a megfelelési kényszer torzíthatja a valós attitűdöket, amelyek így nem derülnek ki.
  • Ha nagy létszámú, reprezentatív, vagy ahhoz közelítő kutatásra van szükségünk.


Buktatók

A fókuszcsoportos kutatás szervezésénél kiemelt figyelmet kell fordítani az alábbiakra:

  1. A csoport szervezésénél a megfelelő embereket válogassuk be, ha dilettánsok vagy bármilyen irányban erősen elfogult felek kerülnek a csoportba, az csökkenti az eredmény értékét, vagy torzítja azt.
  2. A moderátornak kezelnie kell, ha egy-egy domináns alak elnyomná a többit, ezzel torzítva az eredményt
  3. A kapott eredményeket érdemes visszamérni egy nagyobb mintán, mert önmagukban nem számszerűsíthetők.
  4. A moderátor számára készülő útmutatót, ami alapján a beszélgetést levezeti, nagyon okosan kell elkészíteni, mert nagyrészt ezen múlik, hogy megkapjuk-e kérdéseinkre a választ, vagy más irányt vesz a beszélgetés.