további piackutatás

KonkurenciakutatásKonkurenciakutatás

Akár gyárt valamit egy vállalkozás, kereskedik vagy szolgáltat, mindenképpen fontos, hogy időről időre képbe kerüljön konkurensei munkájával (ez alól kivétel, ha valaki monopolhelyzetben van a piacán, de ez ritka eset és nem szokott sokáig tartani).

Ez az összehasonlítás nem egyszerű. Gyártmányokat (például gyümölcsjoghurtokat vagy porszívókat) viszonylag könnyű összevetni, ha valaki egyébként is ilyet készít. Meg kell venni néhány konkurens terméket és tesztelni azokat. Ez szakismeret kérdése, és kommunikációs ügynökségként ezzel nem is foglalkozunk.

konkurenciakutatás

Szolgáltatásoknál más a helyzet. Gyakran van rá szükség, hogy a konkurencia szolgáltatását ne a piacon esetleg jól ismert, vetélytárs vállalkozás rendelje meg, hanem egy inkognitóban dolgozó harmadik személy, vagy cég. Ilyen munkát nem egyszer végzünk ügyfeleink számára.

Ráadásul egy konkurenciavizsgálat nem merül ki pusztán a konkurencia fő tevékenységének vizsgálatában. A fenti példánál maradva a gyümölcsjoghurt íze, állaga, ára is fontos ugyan a piaci versenyben, de majdnem ennyire fontos, a konkurens gyártók marketingmunkájának elemzése.

Lehet a mi termékünk akár sokkal jobb minőségű, ár/érték arányú a konkurenséhez képest, ha a csapból is a konkurencia folyik, és ha a fogyasztókban el tudják érni azt a meggyőződést, hogy az ő termékük egészségesebb, jobb, gazdaságosabb, „trendibb” mindenki másénál. Tehát a konkurenciaelemzésnek a marketingelemzés éppúgy része lehet, mint a minőségvizsgálat, de vizsgálhatjuk a konkurensek piaci magatartását, akár CSR tevékenységét is, ha ez hatással van a piaci részesedések alakulására.

Tehát a konkurencia kutatásába, elemzésébe igen sok szempont beemelhető, a megbízók érdeklődésének és a szegmens sajátosságainak függvényében.

A konkurenciakutatás elemzése már hasonlít más felmérésekéhez annyiban, hogy a célok ismeretében több különböző elemzési módszer közül választhatunk. A várható eredmény itt is minden esetben alkalmas azon üzleti döntések, lépések megtételére, amelyek a kutatást elindították.