további marketing és értékesítés

goldcomm.hugoldcomm.hu

 

Google Ads és digitális marketingmenedzsment

Tények, fogalmak

 

A Google mára a világ egyik legnagyobb vállalata lett, amit java részben a hirdetési szolgáltatásának köszönhet. A cég először elérte, hogy szinte mindenki az ő keresőjét használja az internetes keresésre, majd lényegében folyamatos árverésre bocsátotta a lehetőséget, hogy bárki az elsők között jelenjen meg. A régebben AdWords, manapság Google Ads néven hozzáférhető lehetőség persze azért ennél bonyolultabb, de tény, hogy a cégóriás létrehozta és folyamatosan fejleszti a világ leghatékonyabb hirdetési rendszerét. Ez annyira így van, hogy már Magyarországon is számos cég és egyéni vállalkozó van, aki kizárólag abból él, hogy másoknak Google Ads kampányokat menedzsel, borsos díjakért. Ráadásul a Google Ads rendszerében nem feltétlenül a megjelenésért kell fizetni, mert van olyan megközelítés, amikor kizárólag akkor számláz a „fiók”, ha rákattint valaki a hirdetésünkre.

A fentiekből következik, hogy PR- és Marketingügynökségként a Google Ads menedzsment a mi munkánknak is fontos része. Alig van olyan ügyfelünk, akinek ne működtetnénk Ads fiókot. Legyen szó kereső-, display vagy más kampányokról, a hirdetési rendszer majdnem mindenkinek kínál hatékony megoldást.

Továbbra is valljuk azonban, hogy a Google Ads, bármilyen hatékony is, önmagában kevés a sikerhez. Bármely cégnek, a legkisebbtől a legnagyobbakig elsősorban hatékony és átgondolt marketingstratégiára van szükség, amelyben az Ads tevékenység és -költés a céloktól és a szegmenstől függően akár jelentős is lehet. Ezért van az, hogy bár több ügyfelünk is kifejezetten azzal keres(ett) meg bennünket, hogy működtessük Ads fiókját, nagyon rövid idő alatt átálltunk egy komplex együttműködésre, aminek az Ads-fiók menedzsment csak egy része.

Mások pont fordítva: más jellegű együttműködéssel kerestek meg bennünket, és mi hívtuk fel figyelmüket arra, hogy a Google Ads számukra is komoly előnyt adhat, vagy – mivel már szinte mindenki használja – segítségével leküzdhetnék hátrányukat.

Álljon itt a kedvükért néhány kiragadott alapfogalom ismertetője, a teljesség igénye nélkül:

 

Google Ads kampány- és hirdetéstípusok:

Azt, hogy milyen kampánytípusokat használunk, mindig a célközönség, a büdzsé és a hirdetés tartalma, tárgya határozza meg. Jelen pillanatban Kereső (search), Display, Shopping, Video és Discovery típusok léteznek, de a lista folyamatosan fejlődik. Magyarországon messze a kereső és Display kampányok a legnépszerűbbek, a Video és a Shopping feljövőben.

A keresőkampányok során meg kell adnunk azokat a kifejezéseket, amelyekre szeretnénk, ha megjelenne a hirdetésünk a Google keresőjében. Ha cipőboltom van, akkor ilyen lesz a cipő, a szandál, ha híradástechnikai, akkor a tv, a hifi, és mások. Meg kell adnom, hogy mennyit szánok a teljes kampányra naponta, vagy akár kattintásonként, illetve, hogy mire optimalizálja a rendszer a hirdetéseimet: minél több kattintást szeretnék, hogy megismerjenek, vagy inkább minél több eladást? Számos ilyen kérdést kell még megválaszolnunk, mire a hirdetés elkészül, de ha jól csináltuk, akkor a számunkra fontos emberek megtalálják a cégünket, termékünket vagy szolgáltatásunkat amikor a Google keresőt használják.

A Display kampányok hasonlítanak a hagyományos bannerhirdetésekhez annyiban, hogy anélkül is megjelennek az internethasználóknak, hogy keresnék az adott kulcsszót. Természetesen ez sem véletlenszerű. a Display kampányt is célozni lehet érdeklődés körökre, illetve témákra, megjelenési helyekre is. A fenti példa értelmében (nagyon leegyszerűsítve) megadhatom, hogy a hirdetésem csak divat, vagy mondjuk hifi témájú oldalakon jelenjen meg.

A Shopping kampányok elsősorban, de nem kizárólag webshopok, online termékek hirdetésére alkalmasak, míg a video típusú kampányok azokon a területeken hasznosak, amelyek látványosan, jól filmesíthetők.

A hirdetéstípusok közül a legrégebbiek a hagyományos szöveges kereső, illetve képes display-hirdetések. Itt megadtunk 1-2 címet, egy leírást, néhány képet. Ha tetszett a látvány, jóváhagytuk, és az Ads hirdetési rendszere megjelentette, ahányszor a költségvetésünkből futotta. Ezeknek a Google Ads és a technológia fejlődésével többé-kevésbé automatizált változatai is létrejöttek. Az egyik lehetőség, amikor számos előre megadott címsor, leírás, kép és más elem közül a Google algoritmusa kiválasztja a leghatékonyabbat, ezt reszponzív keresési, illetve reszponzív display hirdetésnek nevezik. A következő fokozat, amikor már a címsort is az automata rendszer generálja, ezek az ún. dinamikus hirdetések, ahol például már a címsort is automatikusan készíti a rendszer a megadott weboldalunk tartalma alapján.

 

Google Ads mérőszámok

A Google Ads hirdetési rendszer kis túlzással mindent mér, és mindent megmutat. Heti, havi, de akár órás bontásban megnézhetjük, hogy hányszor jelent meg a hirdetésünk, hányan kattintottak rá, a megjelenések közül milyen arányban kattintottak a hirdetésre (CTR). Megmutatja az Ads, hogy mennyibe került egy kattintás (CPC), sőt. Megnézhetjük, hogy a konkurens hirdetőkhöz képest a mi hirdetéseink jobbak vagy gyengébbek, több vagy kevesebb alkalommal jelentek-e meg. Láthatjuk, hogy hányszor jelent meg a hirdetés a legjobb, felső pozíciókban. Ha a honlapunk/webshopunk forráskódjába beépítjük a Google megfelelő kulcsait, azt is láthatjuk, hogy a hirdetésünkre kattintók később mi mindent néztek meg az oldalon, vásároltak-e, és ha igen, mennyiért. Így egyértelmű, hogy havi/éves távlatban a hirdetésre fordított büdzsé visszahozta-e az árát. Gyakorlatilag nincs olyan fontos vetület, ahol a Google ne tenne objektív mérést a felhasználók elé.

 

Nem egyszerű, csak nagyszerű

Köteteket töltöttek már meg a Google Ads használatának rejtelmeiről, többszintű, drága tanfolyamokat szerveznek az elsajátítására, és tényleg: A rendszer végletekig kifinomult, de épp ezért a használata, egy-egy hirdetési fiók menedzsmentje önálló szakmává nőtte ki magát. Gyakorlatilag annak, aki csak úgy leül a gép elé, nem sok esélye van versenyképes hirdetést létrehozni, ez csak hosszú gyakorlat, és sok tanulás után lehetséges. Keressen bennünket.