Fókuszcsoportos kutatás

A fókuszcsoportos kutatás népszerű módszer egy célcsoport kvalitatív vizsgálatára. Nemcsak hatékony, de sok tekintetben szórakoztató is a megrendelők számára, akik folyamatosan vagy felvételről, de követik a szituációt és a beszélgetést.

Mi is ez?

Mivel PR- és marketingügynökségünk több mint 20 éves múltra tekinthet vissza (köszönjük ügyfeleinknek), elmondhatjuk, hogy korábban a fókuszcsoportokat kizárólag tükrös szobákban szerveztük. Képzeljünk el egy kis méretű mozitermet, ahol a vászon helyén csak az egyik irányból átlátszó, ún. detektívtükör van, míg a tükör két oldalán egy-egy szoba. A tárgyalóasztalnál ülők nem látják és hallják a „moziteremben” ülőket, míg a túloldalon mindent látnak és hallanak abból, ami az asztalnál történik. Manapság ezt sokkal egyszerűbb és mobilisabb mikrofonnal és kamerával megoldani, különösen, hogy így az eseményeket akár nagy távolságból is jól lehet követni. Bárhogy is szerveződjön technikailag a fókuszcsoportos kutatás, a lényeg ugyanaz.

Az asztalnál ülők egy moderátor vezetésével megbeszélik a megbízó által kért témát, a megrendelő pedig így alaposan megismeri a résztvevők véleményét. Ez az alapszituáció. Nem ritka azonban, hogy a felvétel mellett ügyfeleink szubjektív összefoglalót is kérnek tapasztalatainkról, amit – mivel jellemzően a moderátort is marketingügynökségünk adja – örömmel el is készítünk.

Mások viselkedését, véleményét megfigyelni önmagában is izgalmas, és a módszer kiválóan alkalmas arra, hogy a piacot ismerő szereplők spontán megnyilatkozásait, attitűdjeit vizsgáljuk. Természetesen a fókuszcsoportos beszélgetés szereplőivel az elején mindenképpen közöljük, hogy a cég képviselői ott ülnek a „tükör” túloldalán, illetve, hogy felvétel készül, de ezt a szereplők nagyjából a beszélgetés 5. percében elfelejtik, és belemerülnek a szituációba. Ez teljesen általános tapasztalat és alapvető emberi, pszichológiai jellemző.

Nézzünk néhány példát, vállalati szférából ismerős kérdést, amelynek megválaszolására a fókuszcsoportos kutatás különösen alkalmas:

fókuszcsoportos kutatás

Márkához kötődő attitűdök, imázs vizsgálata

Az autók világát ismerők nagyjából be tudják azonosítani az iparágra jellemző fogyasztói sztereotípiákat. Tudják, milyen márkákat tartanak például megbízhatatlannak, fantáziátlannak, sportosnak, mi az, amit bűnözőkhöz társítanak, és milyen típusokra mondják, hogy „női autó”. Természetesen az autó „csak” egy tárgy, de az ilyen beidegződések az új- és használtpiaci eladásokat mégis alapvetően befolyásolják.
Ugyanez igaz más márkákra, fogyasztási cikkekre is ruhaféléktől az élelmiszeren, háztartási gépeken, mobiltelefonokon át akár olyan szolgáltatásokig, mint a fodrászat vagy a könyvelés. Konkrét példa PR-ügynökségünk életéből, hogy egy ismert gyártói márka, amely meg volt arról győződve, hogy a leginnovatívabb és „prémiumabb” szereplő a saját piacán, a fókuszcsoportos kutatás során találkozott a célcsoport véleményével, amelynek tagjai szerint egyre inkább elveszti technológiai fölényét, viszont „beképzelt” és „túlárazott”, műszaki supportja pedig nem üti meg az elvárt szintet.

Piaci igények felmérése

Néha nehéz eldönteni, hogy egy-egy terméknél, szolgáltatásnál mi a legfontosabb a leendő vagy már meglévő ügyfelek, fogyasztók számára. Egy felkészült cég tudja (legalább is tudnia kellene, de ha nem, örömmel megvizsgáljuk számára), hogy saját szolgáltatásának mik az erényei és hátrányai a konkurensekkel szemben. Ugyanakkor azt már nehezebb megmondani, hogy miként tudnának elébe menni a vásárlói igényeknek, mi az, amit a vásárlók várnak a holnap megoldásaitól, milyen lenne számukra az ideális termék vagy szolgáltatás. Például egy ügyfél gyakran nem tudja megfogalmazni, mit vár el a bankjától, vagy milyen funkciók legyenek a banki applikációban. Tapasztalatból tudjuk azonban, hogy az erről szóló fókuszcsoportos kutatás során percek alatt feljöhetnek a hibák, a „legirritálóbb” hiányosságok, és azok a funkciók, amelyeket a leginkább elvárnának a felhasználók.

Nagy piaci mozgások okainak megértése

Ha termékünk, szolgáltatásunk hirtelen és gyors piacvesztésen megy át, vagy egy konkurens márka robbanásszerűen megerősödik, de még ha mi magunk erősödünk meg hirtelen, akkor is érdemes megkérdezni egy megfelelően kiválogatott fókuszcsoportot ennek okairól. A piacok hirtelen, hektikus mozgása még akkor is veszélyeket rejt, ha pillanatnyilag a folyamat haszonélvezői vagyunk.

Néhány eset, amikor NEM a fókuszcsoportos kutatás az optimális megoldás:

  • Marketing- és PR-ügynökségünk rutinja azt mondatja velünk, hogy bizalmasabb témákat nem érdemes felvetni, mert az emberek egymás előtt nem szívesen beszélnek személyes dolgokról. Az ilyen kérdéseket privát interjún, vagy névtelen, online kérdőíven tehetjük fel.
  • Szintén kerülendő a módszer olyan témák esetén, ahol erősek a társadalmi elvárások, vagy ott, ahol politikai állásfoglalásra kényszerülhetnek a résztvevők. Ilyen helyzetekben a megfelelési kényszer torzíthatja a valós attitűdöket, amelyek így nem derülnek ki. Ugyanez jellemző lehet ott is, ahol egy adott márka égisze alatt fut a fókuszcsoportos kutatás.
  • Ha nagy létszámú, reprezentatív, vagy ahhoz közelítő kutatásra van szükségünk, szintén érdemes más technikát keresni. Ilyenkor értelemszerűen kvantitatív eszközöket kell használni, mint pl. a kérdőívezés.

Buktatók

A fókuszcsoportos kutatás szervezésénél kiemelt figyelmet kell fordítani az alábbiakra:

  1.  A csoport összeállításakor a megfelelő embereket válogassuk be, ha dilettánsok vagy bármilyen irányban erősen elfogult személyek kerülnek a csoportba, az csökkenti az eredmény értékét, vagy torzítja azt.
  2.  A moderátornak kezelnie kell, ha egy-egy domináns egyén elnyomná a többit, ezzel befolyásolva az eredményt.
  3.  A kapott eredményeket érdemes visszamérni egy nagyobb mintán, mert önmagukban nem számszerűsíthetők.
  4.  A moderátor számára készülő útmutatót, ami alapján a beszélgetést levezeti, nagyon okosan kell elkészíteni, mert nagyrészt ezen múlik, hogy megkapjuk-e kérdéseinkre a választ, vagy más irányt vesz a beszélgetés.
  5.  A fókuszcsoportos kutatásoknál valamivel díjazni szoktuk a szereplők részvételét. Azonban ezt is gondosan kell kiválasztani: ha a díj túl alacsony, az szinte sértő, ha túl magas, az pedig a pártatlanság rovására mehet.
Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása