Márkához kötődő attitűdök, imázs vizsgálata
Az autók világát ismerők nagyjából be tudják azonosítani az iparágra jellemző fogyasztói sztereotípiákat. Tudják, milyen márkákat tartanak például megbízhatatlannak, fantáziátlannak, sportosnak, mi az, amit bűnözőkhöz társítanak, és milyen típusokra mondják, hogy „női autó”. Természetesen az autó „csak” egy tárgy, de az ilyen beidegződések az új- és használtpiaci eladásokat mégis alapvetően befolyásolják.
Ugyanez igaz más márkákra, fogyasztási cikkekre is ruhaféléktől az élelmiszeren, háztartási gépeken, mobiltelefonokon át akár olyan szolgáltatásokig, mint a fodrászat vagy a könyvelés. Konkrét példa PR-ügynökségünk életéből, hogy egy ismert gyártói márka, amely meg volt arról győződve, hogy a leginnovatívabb és „prémiumabb” szereplő a saját piacán, a fókuszcsoportos kutatás során találkozott a célcsoport véleményével, amelynek tagjai szerint egyre inkább elveszti technológiai fölényét, viszont „beképzelt” és „túlárazott”, műszaki supportja pedig nem üti meg az elvárt szintet.
Piaci igények felmérése
Néha nehéz eldönteni, hogy egy-egy terméknél, szolgáltatásnál mi a legfontosabb a leendő vagy már meglévő ügyfelek, fogyasztók számára. Egy felkészült cég tudja (legalább is tudnia kellene, de ha nem, örömmel megvizsgáljuk számára), hogy saját szolgáltatásának mik az erényei és hátrányai a konkurensekkel szemben. Ugyanakkor azt már nehezebb megmondani, hogy miként tudnának elébe menni a vásárlói igényeknek, mi az, amit a vásárlók várnak a holnap megoldásaitól, milyen lenne számukra az ideális termék vagy szolgáltatás. Például egy ügyfél gyakran nem tudja megfogalmazni, mit vár el a bankjától, vagy milyen funkciók legyenek a banki applikációban. Tapasztalatból tudjuk azonban, hogy az erről szóló fókuszcsoportos kutatás során percek alatt feljöhetnek a hibák, a „legirritálóbb” hiányosságok, és azok a funkciók, amelyeket a leginkább elvárnának a felhasználók.
Nagy piaci mozgások okainak megértése
Ha termékünk, szolgáltatásunk hirtelen és gyors piacvesztésen megy át, vagy egy konkurens márka robbanásszerűen megerősödik, de még ha mi magunk erősödünk meg hirtelen, akkor is érdemes megkérdezni egy megfelelően kiválogatott fókuszcsoportot ennek okairól. A piacok hirtelen, hektikus mozgása még akkor is veszélyeket rejt, ha pillanatnyilag a folyamat haszonélvezői vagyunk.
Néhány eset, amikor NEM a fókuszcsoportos kutatás az optimális megoldás:
Buktatók
A fókuszcsoportos kutatás szervezésénél kiemelt figyelmet kell fordítani az alábbiakra: