Igényfelmérés

Ha új terméket, szolgáltatást készülünk bevezetni, esetleg arra vagyunk kíváncsiak, hogy meglévő termékünket milyen irányban fejlesszük, hogy jobban megfeleljen a vásárlók igényeinek, arra egyetlen kézenfekvő módszer létezik; meg kell kérdezni magukat a vásárlókat.

A folyamat előkészítése, a munka elvégzése és az utólagos kiértékelés sem egyszerű.

igényfelmérés

Kiket kérdezünk?

Az előkészítés fázisában meg kell határozni, hogy a termék, vagy szolgáltatás ismeretében milyen területen, mekkora mintán, milyen módszerrel végezzük el a felmérést. Ehhez tisztában kell lennünk a fogyasztók, a célcsoport szokásaival, amelyek alapján meg tudjuk becsülni, hol érhetjük el őket. Egy speciális termékről, például egy vállalati számlázószoftverről leginkább azok listája alapján érdemes e-mailben vagy telefonon érdeklődni, akik megvásárolták. Egy pékáruról, vagy mosóporról például már nincs ilyen nyilvántartás, ennek fogyasztóit a vásárlás helyén (például egy hipermarket előtt), személyesen kell megkérdezni. A fenti két példa evidens eset, más termékek vagy szolgáltatások esetében kevésbé egyértelmű, honnan, milyen formában kérdjünk visszajelzést a vásárlóktól, ügyfelektől.

A minta mérete és összetétele is az adott fogyasztói csoporttól függ.

Mit kérdezünk?

Bármilyen formát vagy helyszínt is válasszunk kérdéseink feltevéséhez, általában is igaz, hogy nem illik visszaélni a megkérdezettek türelmével, ezért – ritka kivételektől eltekintve – csak olyan feladatokat adjunk nekik, amellyel néhány perc alatt végezhetnek. Mivel néhány perc alatt legfeljebb 2-3 kifejtendő, vagy 8-10 feleletválasztós kérdést lehet megválaszolni, ezért ennél többet nem szabad a kérdőívbe zsúfolni. Így kétszer is meg kell gondolni hogy milyen kérdéseket teszünk fel, hiszen itt is igaz a mondás, hogy amilyen a kérdés, olyan lesz a válasz is. Például: ha csak annyit kérdeznénk – de nem tesszük – hogy elégedett-e x vagy y termékkel, csupa olyan válaszokat kapunk majd, hogy „igen”, „nem”, vagy „nagyjából”, ami nem sok támpontot ad a továbblépéshez, mert nem tudjuk meg belőle, hogy termékünket milyen irányban fejlesszük tovább. E helyett kérdezzünk valahogy így: „Kérjük értékelje (karikázza be) 1-től (elégtelen) 5-ig (kiváló), mennyire elégedett x termék

Minőségével 1 2 3 4 5
Csomagolásával  1 2 3 4 5
Ízével  1 2 3 4 5
Árával 1 2 3 4 5

Egy, a fentihez hasonló kérdésfeltevés már alkalmas a későbbi elemzésre, és ha a minta méretét és összetételét helyesen alakítottuk ki, akkor az eredmény már biztos támpontot adhat a termékfejlesztéshez. Természetesen ahány termék vagy szolgáltatás, annyiféle kérdés létezik, és változnak a kérdés típusai is. Van, hogy előre meghatározott válaszok közül kell választani, máskor valóban a saját gondolataikra vagyunk kíváncsiak, míg néhány esetben – például: ajánlaná-e másoknak is szolgáltatásunkat – egyszerű eldöntendő kérdés is elég lehet.

A kérdések formája részben meghatározza az elemzés módját is, hiszen például egy kifejtendő, szubjektív válaszokkal kitöltött kérdőívet nehéz grafikusan ábrázolni.

Mit kezdjünk a válaszokkal?

Röviden: összesítjük és összefoglaljuk azokat. Elsőként kiszűrjük a nem értékelhető, esetleg ellentmondásos válaszokat, amelyek torzítanák az eredményt. Ezután kiválasztjuk az elemzésnek azt a módszerét, amely leginkább szolgálja a felmérés eredeti céljait. A fenti példánál maradva, olyan formában foglaljuk össze az eredményeket, hogy azokból azonnal, közvetlenül kiderüljön, mely pontokon érdemes a terméket átalakítani, fejleszteni.

A különböző információkat más-más módszerrel lehet kigyűjteni. A lényeg, hogy a megfelelően megválasztott kérdések, a felmérés optimális módszertana, a lelkiismeretesen elvégzett kutatás biztosan olyan eredményeket hoz, amelyek elemzése értékelhető és megbízható válaszokkal szolgál, és amelyekre felelős üzleti döntéseket, beruházásokat lehet alapozni.

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása