Bár a SEO nem kimondottan PR-ügynökségi feladat, inkább az IT területéhez tartozik, úgy gondoljuk fontos, hogy minden tartalommarketingben érintett cég képben legyen az aktuális trendeket illetve elvárásokat illetően, mivel hosszútávon egy kampány sem lehet sikeres megfelelő keresőoptimalizálási technikák alkalmazása nélkül.
Cikkünkben bemutatjuk, hogy 2019-ben melyek lesznek a legfontosabb trendek a keresőoptimalizálás (SEO) világában.
1. Betöltési sebesség
Amennyiben sikeres akarsz lenni a keresőoptimalizálásban, biztosítanod kell, hogy weboldalad szinte azonnal betöltődjön a felhasználók készülékén. Amennyiben a weboldalad betöltési sebessége alacsony, a Google algoritmusa is hátrébb fog rangsorolni, mivel napjainkban az elsődleges szempont az oldaladra látogatók felhasználói élménye (UX), melyre a sebesség nagyon nagy hatással van. Vagyis minél lassabb egy weboldal, a kereső algoritmusok szemében egyre értéktelenebbé válik.
A weboldalad sebességét ellenőrizheted a Google PageSpeed Insights és a GT Metrix segítségével, és ezek az oldalak meg is mutatják, hogy hol kell javítani a weboldaladon, hogy sebességét növelni tudd.
2. Hangalapú keresések
A hangalapú keresések már az életünk részévé váltak, szinte minden technológiai óriáscég elérhetővé tette már a saját megoldását:
- Apple Siri
- Amazon Alexa
- Microsoft Cortana
- Google Assistant
A hangalapú keresések becslések szerint a közeli jövőben már az összes internetes keresés felét fogják kitenni. Bár a növekedés mértéke felől, különösen magyar nyelven vannak kétségeink, tény, hogy egyre többen használják őket. A felhasználók a kényelmi szolgáltatásokat keresik, és sokkal kényelmesebb elmondani a mobil készülékünknek, vagy a számítógépünknek azt, hogy mit keresünk, minthogy hosszú szövegeket gépeljünk be, pláne mobilon.
Ennek ellenére a hangalapú keresésekről, illetve az ilyen jellegű keresések kiszolgálását segítő keresőoptimalizálásról keveset hallhatunk. Ennek magyarázata, hogy a webmesterek és a honlap tulajdonosok még nem szívesen tesznek különbséget a hagyományos és a hangalapú keresőoptimalizálás között.
A hangalapú keresések optimalizálásának középpontjában a minőségi tartalom helyezkedik el. Habár ez elmondható a hagyományos keresésekről is, általánosságban ki lehet jelenteni, hogy a hangalapú keresések során hajlamosak vagyunk hosszabb leíró kereső kifejezéseket használni. Ezek optimalizálása már nehezebb kizárólag a technikai SEO eszközeivel; releváns minőségi tartalomra és erős bizalmi értékekkel rendelkező webhelyre van szükség.
3. Minőségi tartalom
A kiváló minőségű tartalom pozitív hatását a weboldaladra, nem lehet elég alkalommal hangsúlyozni. Amennyiben ki szeretnél tűnni a weboldalak sokasága közül és a Google keresési és találati oldalán is előkelő helyezést célzol meg, akkor egyedi és magas minőségű tartalmakat, cikkeket kell a weboldaladon közzétenni. Az ilyen tartalmak következetes publikálása bizalmat generál irányodba, ezáltal nő a weboldalad felhasználói élménye (UX). A kereső algoritmusok, elsősorban a Google kiemelt figyelmet fordít arra, hogy megkülönböztesse és elkülönítse a kiváló és a gyenge tartalmakat egymástól.
A minőségi tartalom előállítása és közzététele többek között az alábbi előnyökkel is jár:
- Elkötelezetté teszi a látogatóidat, akik szívesen megosztják a tartalmaidat
- Visszatérő látogatóid lesznek, akik nagyobb eséllyel válnak ügyfeleiddé
- Hosszútávon a látogatóidból akár egy közösséget is létre tudsz hozni
4. Tovább nő a mobil szerepe
A mobil készülékek penetrációja folyamatosan növekszik, és ez a trend 2019-ben is tovább folytatódik. Bár már sok weboldal tulajdonos megértette a mobil készülékekre optimalizált, elsősorban reszponzív weboldalak fontosságát; még mindig sokan vannak akik semmit sem tettek azért, hogy a mobil készülékről böngészők felhasználói élményét (UX) teljessé tegyék.
A Google idén bejelentette, hogy az algoritmusa elsősorban a weboldalak mobil verzióját használja a rangsorolásnál. Vagyis aki nem rendelkezik mobilra optimalizált weboldallal az egyértelmű versenyhátrányba kerül!
5. A felhasználói élmény (User Experience – UX)
Mindennek az alapja, hogy megfelelő minőségű tartalmakból épüljön fel a weboldalad. Azonban ez nem elég, úgy kell az egész oldaladnak felépülnie, úgy kell megtervezni, hogy az a felhasználó köré épüljön. A Google már napjainkban is a személyre szabott felhasználói élményt tekinti elsődleges rangsorolási tényezőnek.
A felhasználói élménybe (UX) beletartozik a honlap használhatósága és az „érzés” is, amely a látogatóban kialakul a weboldal böngészése során.
6. A keresések mögötti szándék
2019-ben már nem elsősorban maguk a kulcsszavak a fontosak, hanem a mögöttük húzódó felhasználói szándék. Egy példán keresztül szemléltetve:
Amennyiben valaki a „Csirke sütésének legjobb módja” kifejezésre keres rá, akkor valószínűsíthetően nem egy rangsorra, hanem arra kíváncsi, hogy melyik sütési módszer miért kedvező, és melyik sütési módszer milyen eredménnyel jár. Ezáltal ki tudja választani, hogy az ízlésének melyik a legmegfelelőbb.
A keresőmarketing (SEO) stratégia kialakítása során kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy megtaláld a különböző kulcsszavak mögötti valós jelentést, jelentéseket. Majd ez alapján kell a tartalmaidat létrehozni. A megoldást egy alapos, az összes szolgáltatásra, termékre kiterjedő kulcsszó kutatás biztosítja, amely rávilágít a keresési trendekre és megmutatja, melyik kulcsszóra havonta átlagosan hányan keresnek. Enélkül olyan tartalmak születnek, amelyek bár minőség szempontjából lehetnek kiválóak, de valójában nem sok embert érdekelnek.
7. Közösségi média növekvő szerepe
Annak érdekében, hogy a keresőmotor a legjobb találatokat biztosítsa a felhasználók számára, a Google egyre inkább a hosszabb cikkeket részesíti előnyben. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a hossz a minőség romlására mehet!
Ráadásul a keresési algoritmusban egyre nagyobb szerepet tölt be az, hogy a weboldaladra és annak aloldalaira mennyi felhasználó jutott el a különböző közösségi médiákon keresztül.
A Google tehát előnyben részesíti a hosszabb tartalmakat és a közösségi médiából érkező minél magasabb forgalmat. Ezért a tartalmaidnak minden esetben tartalmaznia kell egy rövid és figyelemfelkeltő bevezetést, ami a közösségi platformokon megjelenik, és a weboldaladra irányítja a felhasználókat.
8. Multimédiás keresőoptimalizálás
Egy kutatás arra az eredményre jutott, hogy 2021-ben az összes tartalom közel 80%-a valamilyen formában multimédiás lesz. A multimédiás tartalmak előnye, hogy sokkal több mindent bele lehet sűríteni, mint az írott tartalomba. Figyelemfelkeltőbb és sokkal nagyobb arányban osztják meg a felhasználók, mint a szöveges tartalmat. Azonban óvatosan kell nekikezdeni, mert ugyanaz igaz rá, mint az összes tartalomra: magas minőségűnek kell lennie!
Nem mehetünk el szó nélkül a napokban kitört újabb Facebook-botrány mellett, amely szerint a közösségi médiaóriás bizonyítottan eltúlozta a videós tartalmak nézettségét és valótlan információkat szállított a hirdetők felé. Ez az eset csak arra hívta fel a figyelmet, hogy legyünk óvatosak a trendeket, előrejelzéseket illetően és mindig legyen vész forgatókönyv egy másik stratégia végrehajtására, amennyiben az eredmények nem hozzák az elvárásokat.
Összefoglalás
Folyamatosan új trendek tűnnek fel tartalommarketing (SEO) világában, néhányuk rövid életű és nem bizonyul eredményesnek a használatuk, azonban sokuk iparági alappá válik néhány év után. PR-ügynökségként nemcsak érdemes, de szinte kötelességünk mindig naprakésznek lenni a friss trendekkel és fejlesztésekkel kapcsolatban, hogy megfelelően válasszuk ki, mi a legjobb ügyfeleink hosszú távú stratégiájának szempontjából és azt hogyan valósíthatjuk meg.