Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy világjárvány idején is számos megbízást kapunk meglévő, illetve új ügyfelektől. Minden feladatot a lehető legnagyobb komolysággal és körültekintéssel végzünk, függetlenül az adott termék/szolgáltatás megítélésétől, hiszen a PR egyik fő feladata az, hogy egy adott márkával, szervezettel, termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos asszociációkat a kívánt irányba mozdítsa. A munkánk részeként ugyanakkor néha nemcsak a fogyasztókat, hanem a saját ügyfeleinket is meg kellett győzni.
A 20 éves PR-ügynökségi létünkből fakadóan találkoztunk már érdekes esetekkel.
A tapasztalatok alapján elmondható, hogy – legyen szó marketing-, sajtó-, vagy PR-feladatról – bizony olykor szükség van a megbízó fél „helyreigazítására”, a „vadhajtások lenyesegetésére”. Gyakran már az is bölcs belátásra vall, ha valaki, aki fizet azért, hogy a tapasztalatainkat a szolgálatába állítsuk, meggyőzhető, és nem a saját akaratát szeretné a „saját pénzéért” „átverni” rajtunk.
Ha az illető elképzelése – khm – szuboptimális megoldásnak tűnik akár etikai, akár reklám-, vagy marketingszakmai szempontból, igyekszünk bemutatni, mi a gond az elképzeléssel (mondjuk, hogy a látássérülteknek nem hirdetünk plakáton), és egy másikat ajánlani helyette. Még szerencse, hogy ebben a szakmában az offline és online marketing-, PR- és sajtótevékenység során egyrészt minden szakmához hozzá kell „szagolnunk” egy keveset, másrészt a marketingkommunikáció elsősorban a meggyőzés tudománya, úgy kicsiben, mint nagyban, ezért majdnem mindig sikerül konszenzusra jutni.
Az ilyen ügyek tehát általában háromféleképpen végződnek:
1. Az ügyfél magától is észreveszi az „aggódó tekinteteinket” és közösen újragondoljuk, finomítjuk az elképzelést.
2. Közösen összeülünk, és újra átnézzük a marketing cselekvési tervet, lássuk, az ötlet mennyire szolgálja az ott lefektetett célokat.
3. A harmadik eset a „karóhoz kötött eb”. Ilyenkor, ha az ötlet etikailag nem vállalhatatlan, csak lenne jobb, néhány hiábavaló meggyőzési próbálkozás után végrehajtjuk, hiszen bizonyos határokon belül mindenki azt tesz a pénzével, amit akar, és ha a saját ötletét előbbre tartja a marketingkampány, PR-esemény, vagy hirdetések hatékonyságánál, ez szíve joga. Ha az ötlet vagy a megvalósítás mikéntje már ránk is rossz fényt vetne etikai vagy szakmai szempontból, akkor azt javasoljuk, hogy próbálja meg mással véghez vinni. Szerencsére, erre a cég 20 éves pályafutása alatt csak egyszer volt példa, minden másra pedig ott az érveléstechnika és a kommunikáció, elvégre ebből élünk.