Megbízhatsz benne
Amennyi előnye van az LPG-vel üzemelő járműveknek, annyi tévhit övezi használatukat! A gázos autóhoz egyáltalán nem kell újratanulni vezetni (már miért is kellene?), és rendkívül biztonságos is. Ezt szolgálják a nyomáscsökkentő szelepek, a többszörös védelmi rendszer, az automatikus lezáró megoldás, amely akkor lép működésbe, ha a motor bármilyen okból leállna. Az LPG-s autó rendkívül megbízható, ugyanis a forgalomba kerülő PB-gázüzemű gépkocsik üzemanyagtartálya nem műanyagból van, hanem erős acélból, így a gáztartályok az ütközést is kibírják, szemben néhány benzintankkal.
A gáz tartósítja az autód
Mivel az LPG főbb összetevői a propán és a bután (95%), illetve egyéb szénhidrogének (5%), így jóval kevesebb olefinszármazék található benne – ez pedig növeli az oktánszámot és gátolja a gyantásodást, kokszosodást. Ez azt jelenti, hogy tisztábban ég el, mint a benzin. Emiatt az LPG-s autóban ritkábban kell olajat cserélni, ezáltal csökken az olajfelhasználás mértéke, míg a jobb minőségű olajban tovább futnak az alkatrészek – persze ehhez be kell tartani a gyári olajcsere periódusokat! Ennek fő oka, hogy az autógáz halmazállapotának köszönhetően nem oldja fel az olajfilmet, nem hígítja fel a motorolajat. Sőt, az olajszűrő közel háromszor annyi időt bír ki. Mivel ez elhasználódása után veszélyes hulladékként kezelendő, ezért élettartam növelése komoly környezetvédelmi előnyt jelent.
Ha LPG-s autód van, a motor élettartama egyértelműen, akár harmadával megnő, mert a lágyabb, elnyújtottabb égés miatt kevésbé vannak mechanikusan igénybe véve a motor egyes alkatrészei.
Nem ártasz vele – tiszta és halk
Költséghatékonysága mellett jóval zöldebb is (kedvezőbb kibocsátási értékekkel bír), mint a hagyományos üzemanyagok. Ezen tulajdonságával nagymértékben hozzájárulhat a levegő minőségének javításához, valamint a zajszennyezés csökkentéséhez.
Elképesztő például, hogy az LPG-s autók nitrogén-oxid (NOx) kibocsátása mennyivel alulmúlja a hagyományos üzemanyagokét; 96%-kal kevesebb, mint a gázolaj, és 68%-kal kevesebb, mint a benzin esetében. Ráadásul CO2 és szénhidrogén (CH) kibocsátása is kisebb.
Alkalmazása nem okoz talajszennyezést, mert alacsony párolgási hőmérséklete miatt gyorsan párolog, így nem szívódik a talajba, nem keveredik vízzel. Szállópor-kibocsátása 120-szor kisebb a dízel, illetve benzinüzemű gépjárművekhez képest, azaz alig kerülnek ki a levegőbe olyan finomszemcsés anyagok, amelyek szemcseátmérője kisebb, mint 10 µm. Korom-kibocsátása (amely a globális felmelegedés egyik fő okozója) szinte nulla. Ezzel sokkal kevésbé károsítja a környezetet és az egészséget! Maga az LPG gáz nem karcinogén – azaz nem okoz rákot, nem toxikus és nem korrozív, nem szennyezi a felszíni és a felszín alatti vizeket. Már ezért is megéri váltani!
Környezetvédelmi szempontból az autógáz az összes üvegházhatású gáz kibocsátását magában foglaló karbon-lábnyoma igen kiemelendő értéket tudhat magáénak: 17%-kal kisebb, mint a fűtőolajé, 49%-kal alacsonyabb, mint a széné, valamint 21%-kal kevesebb, mint a benziné és 23%-kal, mint a gázolajé.
Van rá garancia
Ma már vásárolhatsz eleve kétüzemű járművet, hiszen már itthon is számos gyártó kínál LPG-vel működő személygépkocsit. Ezeknek egyik előnye, hogy bár picit drágábbak, de gyári garancia vonatkozik rájuk. Ha a hagyományos üzemanyaggal üzemelő autódat alakítod át LPG hajtásúvá, úgy annak gyári garanciája az átalakítás során elveszik azokra az alkatrészekre, amelyeket az átalakítás érint. Ebben az esetben viszont külön biztosítást köthetsz rá, így védve leszel, a gyakorlatban pedig az LPG üzemben érintett alkatrészek ritkábban mennek tönkre, mint az eredeti benzinüzemű használatban.
Aki átalakíttatja járművét gázüzeműre, annak jó hír, hogy nem fog észlelni semmiféle változást, sőt egy jóval biztonságosabb és környezetkímélőbb autót kap maga alá. Mindössze a műszerfalra kerül egy visszajelző műszer, amely a gáztartály szintjét mutatja – akár a folyékony üzemanyagok esetében, hiszen tárolás közben az LPG is az. Kerül az autóba továbbá egy új kapcsoló, amellyel a két üzemmód közötti önműködő - és amúgy észrevétlen - váltás bírálható felül. Erre ritkán van szükség, miután az automatika indulás után - ahogy az LPG felmelegedett az üzemi hőmérsékletre – átkapcsol gázfogyasztásra, illetve visszakapcsol, ha kifogy a probán-bután üzemanyag a rendszerből, ami egyben azt is jelenti, hogy az autó teljes hatótávja is sokkal hosszabb lesz, hiszen a gázzal megtett kilométerek után (ha kell) még felhasználhatjuk a jármű benzines hatótávját is.