Ebben a cikkben:

GINOP, IFKA és Tsa

2022. January 13.
391
GINOP, IFKA és Tsa

Természetesen azért rágtuk át magunkat a köznyelvben IFKA-nak nevezett előminősítés végtelennek tűnő adminisztratív lépésein, hogy szolgáltatni tudjunk azoknak a vállalkozásoknak, akikhez esetleg natív módon el sem jutnánk. Ezért nagyon örülünk, amikor hívnak, és kicsit kevésbé, amikor a fenti kérdéssel nyitják a beszélgetést ‒ nyilván mindenkit kiszolgálunk a kapacitásaink erejéig, de hadd mondjuk el, mi ezzel a gond.

Első körben a kormányzat ‒ bölcsen ‒ felismerte, hogy a hazai, elsősorban kkv-méretű vállalkozások körében komoly versenyhátrány, hogy nincs meg a kellő piaci- és marketingtudatosságuk, ami akadályt jelent a kül- és belföldi érvényesülésükben is. Ezért, hogy ösztönözze a cégek ilyen irányú fejlődését, a pályázatok (uniós vagy sem) elbírálása során előnyt, pluszpontokat adott azoknak, akik hajlandóak fejlődni ezen a területen, praktikusan a téma szakértőinek segítségével, szolgáltatásaikat igénybe véve. Ez önmagában sokakat nem győzött meg a marketing és a piacismeret szükségességéről, de tudomásul vették, hogy e nélkül gyakorlatilag nincs nyertes pályázat, és nyilvánvaló, hogy a tanácsadás különböző formái során csak „ragadt rájuk valami” a marketing, a PR- a piacismeret és a vállalkozási ismeretek területéről.

Számos észrevétel érkezhetett ugyanakkor az eljárás bonyolultságáról, mivel megváltoztatták a folyamatot. Korábban több szolgáltatótól kellett ajánlatot bekérni, akik nem pont ugyanazt az ajánlatot adták, nagyon különböző árakon, így nemcsak az adminisztrációs teher nőtt és a pályázati indulás vált sokkal bonyolultabbá, de az eredmény is kétségessé vált. A pályázaton indulóktól gyakran olyan marketingtanácsadó cégek kaptak megbízást, akik a legolcsóbbak voltak ugyan ‒ ami szimpatikussá tette őket azok szemében, akik az egész marketingkérdést nyűgnek érzik ‒ de a megfelelő szakértelmük, szakértői állományuk is hiányzott a feladat tisztességes, szakmailag megalapozott ellátásához. Extrém példa, amikor egy egyéni vállalkozó egyedül vállalja egy 4-5 milliárdos cég minden kapcsolódó feladatát, méghozzá szoros határidőkkel.

A fenti helyzetet látva hozta létre a kormány ‒ ismét bölcsen ‒ az IFKA előminősítési rendszerét. Itt már csak olyan tanácsadócégek jutnak át a rostán, akik az elvárások alapján bizonyítani tudják szakértelmüket, tapasztalatukat, szakértői létszámukat az adott területen, a kapott pontszámok pedig tükrözik ennek mértékét, egyfajta rangsort létrehozva. Ezzel párhuzamosan előre megszabták az ilyen szolgáltatások árát, óradíját is, méghozzá elég életszerűen. Aki túl olcsón (a szabott árnál sokkal olcsóbban) végezné a munkát, az nem lehet komoly, aki túl drágán, az pedig felesleges kiadást jelentene a pályázóknak, és végső soron a támogatást nyújtó szerveknek is.

Így alakult ki a tanácsadói előminősítések mai rendszere, és IFKA-minősített Marketingtanácsadóként azt kell mondjuk, hogy lényegében jól működik. A hazai kkv-szektor egy jelentős részének tényleg jókora hozzáadott értéket tudunk adni ezen együttműködések során, még akkor is ‒ vagy épp azért ‒ ha maguktól eszükbe sem jutna a marketinggel foglalkozni, mert mondjuk a fémmegmunkálás, vagy a vendéglátás, vagy az IT területén érzik magukat otthon.

Ezért ‒ bár sokan csak „le akarják tudni” ezt a kötelezettséget, hogy végre megépíthessék az áhított csarnokot, vagy olcsóbban megvehessék a vágyott eszközöket ‒ arra bíztatunk mindenkit, hogy adjanak egy esélyt olyasminek, amihez esetleg nem értenek, ezért most úgy gondolják, hogy nem is lehet fontos.

Lehet, hogy most, a konjunktúra idején megy a szekér, alig győzik, és elegendőnek tűnik a folyamatos kapacitásbővítés. A tanácsadás, és ezzel összefüggésben a tudatosabb piaci jelenlét azonban még többet segít kihozni az adottságokból (jobb munkák, jobb ügyfélkapcsolatok, új piacok stb.). Ráadásul a gazdaság természete hullámzó, és a hullámvölgyekben bizony azok maradnak talpon, akik nemcsak a saját szakmájukban lépkedtek előre ameddig megtehették, hanem vállalkozói, piaci ismereteikben is. Örülnénk, ha ezt olvasnák azok, akik a minimumból szeretnék letudni a GINOP-os és más pályázatuk tanácsadási részét. Természetesen nekik is állunk rendelkezésükre, de mindenki úgy jár jól, ha előtte érdemben beszélgetünk.

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása