Ebben a cikkben:

Mennyi is a „zéró”?

2023. January 09.
312

Mennyi is a „zéró”?

 Olvasóink tudják, hogy nem kenyerünk az értelmetlen szigorkodás, az ital azonban kicsit más kérdés. A tény az, hogy Magyarországon úgynevezett „zéró tolerancia” van érvényben, tehát ha valaki közúton vezet, akkor semennyi alkoholt nem fogyaszthat előtte. Hogy mennyivel előtte, az alkati kérdés, de a vérben, ha odáig jut az ügy, nem lehet alkohol és kész. Nos, ez a törvény, és nem is véletlenül.

Egyrészt laikusként egyáltalán nem lehet pontosan kiszámolni mondjuk egy összejövetelen, hogy egy pohár sör mennyivel és meddig „dobja meg” a véralkoholszintet, tehát jobb, ha senki nem kezd el variálni ezzel. A másik, hogy az a bizonyos pohár sör is mérhetően és érezhetően rontja a reakcióidőt (erősebb italok nyilván még jobban). Mondhatnánk, hogy ez nem annyira számít, amikor a „kertek alatt” hazagurulunk egy este – kivéve, ha mondjuk elénk lép egy kutyát sétáltató, kivilágítatlan gyalogos, vagy valaki nem adja meg az elsőbbséget, mi pedig 0,5 mp-el később ugrunk a fékbe. Ha csak hozzáérünk is a gyalogoshoz vagy a másik kocsihoz, és kiderül, hogy ittunk, a gyakorlat szerint kapásból mi leszünk a hibásak.

Ráadásul az alkohol ‒ még ha szeretjük is ‒ álmosít, és rontja az ember ítélőképességét is. Vagyis, amiről józanon látnánk, hogy „nem fér bele”, már egy kevés alkohollal is „meg bírom csinálni”-vá változhat. Szóval ittasan vezetni tényleg veszélyes, ne tegyük, akkor se, ha már néhány alkalommal sikerült, és „nem volt semmi”. Az ital és a vezetés együtt ugyanis nem akkor gond, amikor „nincs semmi”, hanem akkor súlyosbítja a dolgokat, amikor „történik valami”. Magyarán az amúgy sem kockázatmentes téli, ünnepi autós közlekedést tolja a megivott mennyiség arányában a hazárdjáték felé.

Ehhez képest érdekes, hogy a világ legtöbb országában nem 0 a határ, hanem egy kicsit több (azért nem sokkal). A különbség inkább a szemléletben van. A zéró tolerancia azt jelzi, hogy az állam eldönti a polgár helyett, vezetésre alkalmas állapotban van-e. Ha ivott bármennyit, akkor a törvény szerint nem alkalmas rá. A megengedőbb országokban a sofőr felelőssége, hogy vezetésre alkalmas állapotban legyen, de ha hibázik és ivott, a helyzete csak romlik. Ezt támasztja alá a rendőri igazoltatások gyakorlata is. A nálunk csak „közúti ellenőrzésként” ismert procedúra sok országban lényegében ismeretlen. Vagyis, ha szabályosan közlekedsz, nem csinálsz semmi szokatlant, nem fognak megállítani. Nálunk ‒ és más országokban a „kultúrkörünkből” – akkor is megállíthatnak „rutinellenőrzésre”, ha erre nincs semmi látható okuk, te is szabályos vagy, meg a kocsid is. Ez utóbbi kérdés kifejtése messzire vezetne, de a lényeg: bármennyi ital növeli a hibás reakciók, cselekedetek kockázatát, miközben bármikor megállíthat a rendőr, és az ünnepek alatt nagyobb eséllyel meg is fog szondáztatni. Ha ittál, automatikusan megbírságol, ma már kimagyarázni sem lehet Rövidre zárva: felelős, felnőtt ember nem iszik, ha vezet, a többieknek meg tilos.

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása