A személyes PR különös fogalom, és sok minden idetartozik. Sokan keverik a „személyes brand” fogalmával, pedig az előbbi inkább módszertan, kommunikációs eszközök alkalmazásának sorozata, utóbbi inkább az a tulajdonságcsomag és attitűd, amit az emberek az adott személynek tulajdonítanak. Ennek megismertetése is része lehet a személyes PR-nek, de mindenképp tartalmi elemeket is kell, hogy hordozzon.
Tágan értelmezve ennek része a komoly politikai karaktergyilkosság éppúgy, mint a televíziós valóság show-k csak a műsor nevével emlegetett szereplőinek jól közvetített sorsa. (VV Anikó, BB Évi, Összeesküvők Ricsi és a többiek). Szerencsére minket még egyikre sem kértek fel, mind a politikai pártoknak, mind pedig a televíziós csatornáknak megvannak erre a saját PR-tanácsadói, olyannyira, hogy átjárás is van a két éra között.
Arra viszont már többször volt példa, hogy „fel kellett építenünk” valakit egy cég megbízásából. Erre több okból is szükség lehet, csak néhány eset, név nélkül:
- Egy B2C területen mozgó vállalkozás elég nagyra nőtt ahhoz, hogy rendszeresen megszólaljon a médiában a szegmensét érintő – társadalmilag sem elhanyagolható – kérdésekben. A cégvezetőnek ugyanakkor sem ideje, sem képességei (előnytelen külseje volt, és hadarva, furcsa orgánummal beszélt) nem voltak meg a feladat ellátására, ugyanakkor rendszeresen felkérték nyilvános szereplésre. Szóvivői státusz nem volt a cégnél, és főállásként túlzás is lett volna. Végül egy eleve jól kommunikáló, megnyerő középvezetőt képeztünk ki a feladatra. Neki előrelépést, a vezetőnek megkönnyebbülést jelentett.
- Egy másik alkalommal azzal fordult hozzánk valaki, hogy segítsünk neki elhagyni a céges világot, mert „mostantól” – de legalábbis minél hamarabb – életmód-tanácsadóként szeretne érvényesülni. Miközben nem volt alkalmunk meggyőződni az illető úr kvalitásairól, miután ismertette velünk nézeteit, sorra elkészítettük számára a megfelelő cikkeket a megfelelő médiafelületekre, gondoztuk a személyes oldalát, és megtettünk mindent, ami PR-ügynökségként megtehető az ügy érdekében. Bár a munkánk első néhány hónapját még a személyes megtakarításaiból fedezte, az utolsó néhány hónapot már nevetve ki tudta gazdálkodni a megsokasodott megrendeléseiből. Ez egyrészt kiváló szakmai visszaigazolás volt számunkra, másrészt kiderült, hogy valóban alkalmas lehet választott „hivatására”, hiszen az érdeklődést felkeltettük, pozícionáltuk őt és képességeket kötöttünk hozzá, de a munkát, a tanácsadást természetesen önállóan végezte. Nem sok idő telt el, és már nem volt ránk szüksége, „beindult a bolt”.
A fenti két példa talán szemlélteti, hogy milyen tág tere van a személyes PR-nek, illetve mennyi mindent tehet egy PR-ügynökség egy személy „intézményesítéséért”. Ugyanakkor óva intenénk attól, hogy bárki túlzott erőt, jelentőséget tulajdonítson ezeknek az eszközöknek. Tény, hogy kellő energiával és pénzzel bármilyen képet ki lehet valakiről alakítani, de ha később nem tud megfelelni az így kialakított képnek, az sokkal rosszabb, mintha el sem kezdtük volna a munkát.