Prémvadászok, virtuálszolgáltatók
Az ember halandó, a vállalatok közül is kevesen élik meg a 100 évet, de komplett országokat, birodalmakat, világvallásokat, civilizációkat is elnyelt már a történelem szeszélye. Ebben a jövés-menésben mintha csak egyetlen dolog léte lenne állandó, a gazdaságé (persze, mondhatjuk, hogy a „társadalom” is hasonló gyűjtőfogalom, de az sokkal többet változott). Kereskedelem, gyártás, fogyasztás és szolgáltatás, kereslet, kínálat, nyersanyagok és termékek. Ezek a jelenségek az őskortól velünk vannak és talán lesznek is. A késztetés a boldogulásra, a biztonságra, a felhalmozásra, a hatalomra és a javakra mégcsak nem is emberi tulajdonság, majdnem minden gerinces fajban van rá példa.
A kérdés az, hogy mit keres mindez egy PR- és marketingtanácsadó blogjában? Nos, az egész a járvány kapcsán jutott eszembe. A sajtó is azzal van tele, ügyfeleinktől is gyakran halljuk hol ijedt, hogy reménykedő hangsúllyal, hogy mennyire megváltozik a világ. Mi magunk is tapasztaljuk, hogy a 20 éve rendelkezésre álló marketingeszközök alig vannak köszönőviszonyban a maiakkal. Az emberek máshogy élnek, mást olvasnak, más nyelven beszélnek, szó szerint és képletesen is.
Ennek ellenére nem aggódunk. Ahogy a gazdaság örök, úgy örök a gazdasági vetélkedés is. Mindig lesz, aki jobbat, többet szeretne, aki nagyobbat akar harapni a tortából, aki új piacokra, új vevőkre vágyik, és szüksége van valakire, aki ebben segíthet neki. Mert PR-ügynökségként lényegében nem teszünk semmi mást. A marketingtrendek, a digitalizálódás, a csatornák, a média, ez mind csak az eszközkészlet része. Alkalmazkodunk hozzájuk, tanulunk és alkalmazzuk ezeket, de a lényeg változatlan, akár a gazdaság maga, és benne a gazdasági szereplők működése a lándzsás prémvadásztól a virtuális mobilszolgáltatókig.