további hirdetési kampányok

BannerBanner

A bannerek fogalmát talán leginkább úgy lehetne megfogni, hogy ezek az internetes világ újsághirdetései. Ha a kifejezést halljuk, jellemzően kisméretű álló, vagy mozgóképeket képzelünk el, holott a banner lehet nagyobb is. Rossz esetben akkora, hogy betakarja a képernyőt, és csak némi keresgélés után jövünk rá, hogyan lehet becsukni.

Milyen legyen?

A bannerek tehát különböző méretű, információt hordozó álló vagy mozgóképek, melyekre rákattintva a felszanáló a megrendelő oldalára, vagy valamilyen, kifejezetten e célból létrehozott céloldara, un. landing page-re jut. Miután az online felhasználó gyorsan dönt, a reklámunknak is olyannak kell lennie, amely azonnal megragadja a figyelmet. Nem baj, ha jelentősen elüt a weboldal szokott képétől, sőt, a cél az, hogy kiemelkedjen.

banner

Arra kell törekedni, hogy a banner figyelemfelkeltő legyen, akármelyik üzenet jelenik meg rajta adott pillanatban. A tartalmát úgy kell szerkeszteni, hogy rövid, lényegre törő legyen, ez a hirdetési forma nem ad alkalmat a magvas mondandó átvitelére, csak a figyelem felkeltésére. Ha már rákattintott a felhasználó, és átjutott a weboldalunkra, vagy a kijelölt céloldalra (landing page), akkor úgyis lehetőségünk van bővebben tájékoztatni.

Mekkora legyen?
Ez persze pénztárca-függő is, de a bannereket általában több méretben is el kell készíteni. A webes felületek a médiaajánlatukban rendszerint feltüntetik, milyen méretű hirdetéseket jelentetnek meg. Ettől a kedvünkért sem térnek el, kénytelen vagyunk több mutációt gyártatni a bannerből, ha különböző felületeken szeretnénk alkalmazni.

A hirdetés lehet statikus, vagy mozgó. Fentiekből egyértelműnek tűnhet, hogy vibráló, ugráló, minél figyelemfelkeltőbb megoldást kellene választanunk, de ez nem biztos. Ha az a cél, hogy a hirdetésben szereplő üzenet mindig látható legyen, függetlenül attól, melyik időpillanatban kattint valaki az oldalra, akkor inkább ragaszkodjunk az álló formához. A szöveges, képes tartalom váltakozása alkalmat ad kreatív ötletek kivitelezésére, de ne vigyük túlzásba! Miután a felhasználók jellemzően nem töltenek sok időt a weboldalon, nem biztos, hogy végigvárják, amíg a hirdetés minden oldala megjelenik, és teljessé válik az üzenet.

A bannerhirdetések megjelenési formája is fejlődött. Korábban a hirdető kifizetett például egy hónapot és egy adott méretet egy honlapon, ezzel biztosítva, hogy a reklámja folyton ott legyen, ahova szánta. Ma már a komolyabb felületeken – miközben állandó hirdetést is vásárolhatunk – lehetőség van rá, hogy megjelenésszám alapján fizessünk. Ugyanígy mód van a kattintás alapú fizetésre is, vagyis csak az kerül pénzünkbe, ha valaki rákattint a hirdetésünkre, igaz, egy adott mennyiségű kattintást előre ki kell fizetni.
A hirdetéseket napjainkban többnyire számítógépek helyezik el az oldalakon, mégpedig oda, ahol aktuálisan van szabad hely, de arra is van példa, hogy egy adott helyen akár több hirdető bannere cserélődik, így a részidős felületet egy-egy vásárló olcsóbban kapja.

Ne idegesítsen!
A leggyakoribb hiba, amit a bannerek megrendelői, tervezői elkövetnek, ha erőszakosan kényszeríteni akarják a felhasználót, elé tolják a hirdetést, és nem adnak alkalmat arra, hogy egyértelműen bezárja. Ma sok esetben rátesznek egy kamu X-et, amely nem a bezárást, hanem a továbblinkelést célozza. Ez az agreszív magatartás eredményezheti azt, hogy többen jutnak a céloldalunkra, de ha eleve idegesek, amiért akaratukon kívül ugráltatják őket a weben, akkor aligha várhatunk tőlük őszinte érdeklődést a termékünk, szolgáltatásunk iránt, sőt, szándékunk visszafelé sülhet el. Vonatkozik ez egyéb olvasást zavaró, vagy lehetetlenné tevő technikákra is (beúszó képek, oldalra ugró sorok, stb.) A megtévesztés legfeljebb rövidtávon hoz eredményt, vagy úgy sem.

A bannerek tervezése, elkészítése tehát nem könnyű, hiszen sokszor röviden a legnehezebb kifejezni magunkat, és marketingszakember-szövegíró, valamint grafikus együttműködését igényli.