további hirdetési kampányok

JárműreklámJárműreklám

A járműreklám itthon viszonylag fiatal hirdetési forma, a piacgazdaság kialakulása hozta magával az elképzelést, miszerint a járművek burkolata sem csak egyszínű lehet és koszos, hanem kiválóan értékesíthető felület. A hirdetést feladók számára előny, hogy nagy felület áll rendelkezésükre (igaz, a betűméret sem 12 pt), jól látható az üzenet és rengetegen találkoznak vele. Miután mozgásban van (ettől még nem mozgókép), jobban felkelti a figyelmet, mint a statikus plakátok.

járműreklám

A konstrukció jól használható, ha helyhez kötött a vállalkozás, amelyet reklámozunk, ebben az esetben kiválaszthatjuk azokat a járatokat, amelyeken érdemes megjeleníteni. A buszok, metrók, villamosok, HÉV-ek útvonala hosszú, akár több százezren láthatják naponta a hirdetéseket. A járműreklám autósok számára is hatékony üzenetet képes közvetíteni, hiszen a forgalomban a közlekedők sokszor hosszú percekig mást sem látnak, mint az előttük, mellettük haladó buszra applikált feliratot, grafikát.

A járműreklámnak egyszerű, egyértelmű üzenetet kell megfogalmaznia, nincs lehetőség arra, hogy hosszan olvasgassák és megismerjék a részleteket. Jó felület, ha például nem konkrét terméket, vagy szolgáltatást hirdetünk, hanem magát a márkát, kiválóan alkalmas a brand erősítésére. Ez a hirdetési forma akkor hatékony, ha nagyobb elemszámban rendeljük, többször szembejön az üzenet a potenciális vásárlókkal, megrendelőkkel. Ajánlott legalább 1 hónapos időtartamban gondolkodni, a hirdetést hordozó matrica gyártása is így lesz kifizetődő. (Megrendelésnél mindig figyelembe kell venni az adott társaság üzleti feltételeit.)

A járműreklám nemcsak tömegközlekedési eszközökön – metró, HÉV, villamos, busz, troli, fogaskerekű – helyezhető el. Egyre gyakrabban találkozunk kerékpárokra, triciklikre applikált hirdetési plakátokkal, valamint vannak olyan nyitott platós kisteherautók, amelyeket kifejezetten plakátok hordozására alakítottak át, ezeket mobil óriásplakátnak nevezik.

A járműreklámok területén előfordultak vadhajtások is. Ilyen volt például, amikor kísérletképpen a fővárosi, nagykörúti villamost lefóliázták, még az ablakokra is hirdetés került. Ettől azonban az utasok hangulata bent nyomasztó lett, többen panaszt is tettek emiatt. A BKV inkább eltekintett a továbbiakban a teljesen „lesötétített” járművektől. Más alkalommal az üzenettel volt probléma. Szintén villamosokon próbálták népszerűsíteni a közösségi közlekedést a következő szöveggel: „Így húz el melletted a BKV.” A provokatív üzenet az eredeti szándékkal ellenkező hatást váltott ki a dugóban araszoló autósokból, akik érthetően rossz néven vették, hogy az amúgy is nehezen járható városban még gúnyolódnak is rajtuk, vagy hogy a buszsávok és kötöttpályák adta előnyöket az orruk alá dörgölik.

De egy jól megválasztott, rövid üzenettel és mindenekelőtt látványos képi világgal ellátott járműreklám nagyon hatékony lehet, ha a hirdetés tárgyának célközönsége és a járókelők, utazók csoportja nagy átfedést mutat.