további hirdetési kampányok

AdWordsAdWords

Amikor néhány éve nyilvánvalóvá vált, hogy az internet, azon belül pedig a Google nevű cégóriás szinte elválaszthatatlan keresője a világ elsőszámú információs forrásai, a vállalat vezetői hamar rájöttek, miként lehet a mára havi több mint 100 milliárd keresésből pénzt csinálni. Az első hirdetési szolgáltatásuk 2003-ban indult el, mostanra a cég bevételének mintegy 98 százaléka ebből származik. Ennek nagyságrendjéről annyit, hogy a vállalkozás 2014-ben körülbelül napi 54 milliárd forint bevételt ért el, ami egy kicsit alulmúlta a várakozásaikat. Ez azóta, mondanunk sem kell a sokszorosára nőtt, maga a rendszer pedig minden eddiginél összetettebb lett.

Bár amikor megszervezünk egy-egy Google Ads - korábban AdWords - kampányt, felesleges a fentieken gondolkodni, de tény; ma a Google Ads a világ legfejlettebb, legkifinomultabb hirdetési formája, és a világ egyik legnagyobb cége folyamatosan dolgoztat néhány tízezer embert, hogy ez így is maradjon. Ennek megfelelően a Google Ads hirdetések feladása, kezelése mára egy önálló szakmává vált.

adwords

A rendszer lényege, hogy a honlapunkat, szolgáltatásunkat kiemelhetjük a weben. Ha a Google-ben keresünk, jellemzően a felső 3 pozícióban, valamint oldalt és alul hirdetések jelennek meg. Ezek formátuma megegyezik a természetes, saját jogú találatokéval, mindössze egy kis sárga szövegbox árulkodik arról, hogy hirdetésekkel van dolgunk. Emellett az is gyakori, hogy egy weboldalon találunk „nekünk szóló” grafikus hirdetéseket, a youtube videók alatt különféle bannereket, vagy Gmail-es levelezés során kapunk hirdetési ajánlatokat, amikor begépeljük a szöveget. Ezek mind részei a Google ads rendszerének.

A legtöbb keresésnél találkozunk ilyen hirdetésekkel. A rendszer úgy épül fel, hogy reklámunk azoknak jelenik meg, akik olyan szolgáltatást, terméket keresnek, amilyet kínálunk. Ez azért csodálatosan hatékony marketingeszköz, mert – keresési hálózaton – nem nekünk kell felkeltenünk az igényt a cselekvésre, hanem már elkötelezett vásárlójelöltek számára jelenünk meg. Ehhez persze szükséges egy pontosan megírt hirdetési szöveg, amelyből egyértelműen kiderül, mit kínálunk, valamint meg kell adnunk olyan kulcsszavakat, amelyekre a hirdetésünk megjelenhet a böngészőkben. Ha például targoncát szeretnénk eladni, akkor a kulcsszavak között érdemes a targoncát és szinonimáit felsorolni.

A Google Ads hirdetéseket a böngészők nem is reklámnak tekintik, hanem hasznos szolgáltatásnak. Természetesen egy Google Ads kampány menedzselése nem egyszerű, képzést, tapasztalatot kíván. A kezdő felhasználók tipikus hibája például, hogy túl általános keresőszavakat adnak meg, így a naponként beállított költségkeretük hamar elfogy anélkül, hogy találkoznának a célcsoportjukkal. Ha például valaki kozmetikus és a szolgáltatását hirdeti, annak ügyelnie kell, hogy földrajzilag szűkítse a találatok körét, valamint hogy kizárja azokat, akik esetleg kutyakozmetikát, vagy plasztikai sebészt keresnek.

A Google Ads lényege a PPC (Pay per Click) alapú számlázás. A PPC annyit jelent, hogy a rendszer csak akkor von le a költségkeretünkből, ha át is kattintottak a hirdetésről a weboldalunkra. Ha csak megjelenik a hirdetés, de nem kattintanak rá, az nem jár költséggel. Ez nagyon korrekt, hiszen így a rendszer is abban érdekelt, hogy megtalálja valódi célközönségünket.

Hatékonyságán kívül az átláthatósága az, amiért az Google Ads rendszert szeretni szokták. Nagyon tisztán megmutatja, mennyit költünk, abból hány megjelenés, kattintás származik, sőt üzleti célokat is beállíthatunk, így még egyértelműbb, megéri-e ezt a hirdetési formát használnunk. Ez nagy előny például az offline reklámokkal szemben, ahol a hatás ilyen közvetlenül nem mérhető.

Nem mindenkinek ajánlott a Google Ads, de majdnem. Vannak ugyanakkor szolgáltatások, vagy speciális információk, amiket az emberek nem a neten keresnek. Ha valaki teszem azt tévéadó-tornyokat szervizel, akkor nem javasoljuk számára a Google Ads hirdetést, hiszen viszonylag kevés találatot eredményezne. Ennek ellenére, amikor ügyfeleink számára hirdetési csomagot állítunk össze, a Google Ads csak a legritkább esetben maradhat ki, hiszen többnyire már napi néhány ezer forint elköltése mellett is érezhető hatással van az üzletmenetre. Igaz, a hatás tapasztalataink szerint nem a második napon, inkább 1-2 hóna múlva érződik.

A Google Ads egyre sokasodó csatornái, lehetőségei közül – anélkül, hogy nagyon részleteznénk – kettőt érdemes említeni. Az első a keresőhálózat, amelyen csak szöveges hirdetés adható fel. Ez akkor jelenik meg, ha a Google szerint minket érdekelhet az, amit kínálnak. Ezt úgy jellemeznénk, mint a mesterlövész puskát, a tömegből kiemeli azt, aki célpontja lehet az értékesítésnek. Ehhez képest valódi szőnyegbombázás folyik a másik csatornán, a display hálózaton. Ott az a cél, hogy minél több megjelenést produkáljunk, ugyanolyan költségkeret mellett több kattintást is kapunk, ugyanakkor ügyelni kell arra, hogy a látogatók nem annyira célzottan kapták az üzenetet, mint a kereső hálózatban, ennek megfelelően nem elkötelezettek a vásárlás iránt. Kisebb az esély rá, hogy eljutnak a folyamat végéig, vagyis a megrendelésig.

Természetesen mindkét Google Ads csatorna hasznos, a display például akkor, ha kevésbé ismert terméket szeretnénk bevezetni. Mint minden marketingeszközre, a Google Adsre is igaz, hogy akkor tudjuk jól kiaknázni a lehetőségeket, ha pontosan ismerjük a megbízó céljait, terveit és az eszköz működését.